Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, augusti 29, 2008

Älskade Haga

En promenad i mitt älskade Haga är ett måste när jag är i Göteborg.
Det är roligt att se var fin Hagaplan är nu för tiden. Där gick jag och min hund Pontus många rundor.
Minnesmonumentet över Raoul Wallenbergs gärning får numera vara ifred. Det gläder mig mycket för så var det inte senast jag var där.
Det blev ingen tur upp till Skansen Kronan. Kan jag annars rekommendera för den fina utsikten och härliga grönskan. En snabbis genom Haga på välkända stenar på Haga Nygatan fick det bli. Numera en blomstrande gata med många mysiga affärer och trevliga caféer.
Blir alltid lite full i skratt när jag passerar det som nu är Gosskörens Hus. På min tid i Haga var det mycket bl a porrklubb!
Här på Skolgatan 13 bodde jag. I översta våningen i mitten. En jättemysig lägenhet. Helt omodern och med en hyra på 346 kr i månaden. På den tiden tre rum. Efter ombyggnaden blev den modern, två rum och väldigt mycket högre hyra.
Det var många som tog en promenad till Skolgatan 15 för där bodde Albert o Herbert!

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag bara älskar Haga...som hemmaplan det också...lilla loppan o jag tar oss alltid hit o fikar..åh vad jag blir sugen nu...måste nog åka ner snart till henne... ha det bäst min goda vän...jag gillar dina promenader så pass ska du veta..

4:46 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Kul att du också älskar Haga. Här är så skönt och husen är ju underbart vackra. Så trevligt att du gillar mina promenader. Man får vara med om och se mer än vad man skulle tro.

5:32 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Godkväller, Å har du promenerat i Haga med, Vad mysigt det med ser ut Affärsgatan är inte illa fina hus och monumentet över Raoul W det är väl att det fått vara ifred nu hemsk människor som förstör saker ideligen. Såå du har bott där med kul och en liten hund har du haft då.Hyran var ju rätt angenäm men med den tidens penningsvärde var det nog ganska marknadsmässigt. Har bott i Tallkrogen på Kaggeholmsvägen i en etta alla första lägenheten för en evighet sen,Då köpte man på affären 1 mjölk 2 fläskkotletter en långfranska och fick växel tillbaka på tian.Det var tider det,,hehe,Å var det där Albert och Herbert bodde,,skrattar ja den serien var ganska kul,,,Ha en skön helg nu .

7:49 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! En promenad genom Haga måste det finnas tid till för där är så mysigt.
Tiderna förändras men står lite still i Haga med sina gamla hus. Tyvärr så står priserna inte still. Filifjonkans exempel är verkligen läckert.

8:12 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Underbara bilder från Haga, där hade vi många trevliga tillställningar i vår ungdom vid Skolgatan...

10:46 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Det var en del trevliga kalas på Skolgatan 13!

2:27 fm  
Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid!

Ja Haga är skönt att gå omkring i. Vi var där i veckan som gick med våra tyska gäster och åt jättekanelbullar, 1 räckte till oss alla 4.

Och Örgryte är ett fint område, jag bodde där, i stadsdelen Kallebäck i över 30 år, så där har jag vandrat omkring mycket.

Vilka vackra bilder du visar från Falkenberg.

Jag önskar dej en fortsatt fin helg. Irene

12:50 fm  
Anonymous Anonym said...

Haga är fantastiskt! Varje gång jag är "hemma" i Göteborg så försöker jag ta mig dit, och julmarknaden är ett MÅSTE. I Haga vill jag bo som "glad pensionär". (jag vet att lägenheterna kostar multum. Men om man säljer hus i Norge så borde det räcka till ett lagom krypin!)

10:30 em  
Blogger Ingrid E said...

Malou! Haga är verkligen fantastiskt. Nog inte samma sak bo i det moderna Haga som på min tid.

11:06 em  
Anonymous Anonym said...

Jo då Haga är sig väldigt likt från den gamla tiden. Massor av folk kvar från då eftersom hyrorna hållits nere. Visserligen dyrare än förr men man får fortfarande en hyrestvåa för 3800 kr/mån. Härligt med den goa stämningen tycker jag som bott här i snart 50 år.

Ann.

3:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home