Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

onsdag, augusti 20, 2008

Södra Vägen 30-32

Det var en stor eldsvåda i Göteborg. Huset i hörnet Södra Vägen - Burgårdsgatan. Adress Södra Vägen 32.

Snabbt var man där efter släckningen och satte upp ställningar för att rädda vad som räddas kunde och för rasrisken. Som ni ser är hela övervåningen borta.
Det var ett vackert hus med kupoler och utsmyckad fasad. Jag hoppas att man nu bygger upp det i samma stil.
Huset är rejält skadat och det beräknas ta ett år att bygga upp det igen.
För mig är detta Mammas gata! Jag bodde i huset brevid under min högstadie o gymnasietid. Vi bodde i översta våningen där det nu sitter skivor i fönstret.
Huset är ombyggt sedan jag bodde där. De stora rummen o lägenheterna är delade.
Vi var ovanligt många ungdomar som bodde i det huset. På vinden hade vi en skrubb där vi höll till i "Klubb Mysko". En mycket rolig tid med bl a Götaplatsen som samlingspunkt. Dit fick jag inte gå men hunden måste ju få sin kvällspromenad och den tog jag gärna.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vilka härliga minnen...och ännu mer vackra hus...det är så fint med hus.. riktig konst...

5:48 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Håller med dig helt! Hus kan vara riktigt vackra. Kul när man lagt ner möda och fått fram fina fasader o detaljer på dem. Då är de verkligen levande konstverk.

5:52 em  
Anonymous Anonym said...

Hemska saker, det var väl nån nybyggd vinsvånng, där det började? Dåliga brandväggar?

6:19 em  
Anonymous Anonym said...

vindsvåning

6:20 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Eldsvådor är alltid hemska. Så mycket som förstörs för många människor.
Elden staratade i en nybyggd vindsvåning och man tror det är oaktsamhet. Utredning pågår. Där uppe är träbalkar.

6:48 em  
Blogger NinaH said...

Nämen fy vilken ruskig brand!!!
Hoppas huset kan återställas i något så när ursprungligt skick!
Vackert hus du själv en gång bodde i. Åh dessa användbara vindar! (Fast hoppas bara att det inte var lek - el. värre- uppe på den andra vinden som gav upphov till branden???)
Jag växte också upp i ett hus med stor vind. Jag har också massor av positiva minnen från den.... Kanske berättar lite om dom på min blog en vacker dag!....;-)

11:24 em  
Blogger NinaH said...

Oj- ser nu att det var på vinden elden startade... Och "oaktsamhet"? ... Sver vad kommer väl fram under utredningen.. Hemskt om någon medvetet har... Hm...

11:26 em  
Blogger Ingrid E said...

Nina! Stora vindar kan man göra mycket i som barn. I huset bredvid var vinden ombyggd till lägenheter. Snacket går nu. Det talas om engångsgrill och om rökning. Förhoppningsvis vet man efter utredningen.

11:44 em  
Anonymous Svante Kjellberg said...

Hej
Branden började inte på vinden men i våningen under vinden på femte våningen, men spreds sig uppåt så hela vindsvåningen inklusive taket brann up, bara de översta våningarna fick brandskador men hela huset omfattande vattenskador, så det är först ett och ett halvt år och minst 140 miljoner senare som de sista hyresgästerna fått flytta tillbaks. Brandorsaken blev aldrig klarlagt, polisen var helt ointresserad av att göra någon ordentlig utredning eftersom ingen dog i samband med branden

hälsningar
Svante och Ann Kjellberg

9:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home