Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

torsdag, augusti 28, 2008

Promenad i Örgryte

När jag ändå var i Örgryte och det var uppehåll i regnandet så passade jag på att ta en liten promenad. Jag började vid S:t Sigfrids plan och tittade närmare på bäcken som flyter förbi där. En liten idyll vid en livligt trafikerad plats.
Fortsatte uppför Norra Tandåstrappan. Där uppe är det en underbar utsikt över takåsarna i Göteborg. Min favorit, Skansen Kronan, där uppe till vänster.

Fortsatte så Delsjövägen. Förbi Synvillan, det nerlagda TV-huset. Här var jag flera gånger under 1976 och var med så ofta i Kvällsöppet att jag blev lokal kändis:-) Lite trist att huset nu är passé. Hoppas att anslaget har effekt!
I min ungdom tog jag 5:ans spårvagn till Bögatan. Minst en gång i veckan. Naturligtvis var det Ridhuset som var mitt mål. Jag vet att det är rivet för länge sedan men tyckte det skulle vara kul att se hur där ser ut idag så min promenad slutar där ridhuset en gång låg. Området är sig likt förutom att där nu är bostäder. Ingenting påminner om det gamla ridhuset. Kunde man inte satt upp en ryttarstaty eller en skylt om att här tillbringade massor av flickor sina ungdomsår?
Tyckte att det fortfarande luktade hästgödsel om området. Kanske därför det är så lummigt?

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bäckbilden flöt rakt in i mig åh, så vackert!

12:38 em  
Blogger Ingrid E said...

Sussi! Visst är det roligt att det finns vacker natur även inne i en stad.

12:44 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Fin promenad i en vacker stad
(den funderar vi på i helgen :)

2:46 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Det finns fin natur med stigar i Örgryte som är väl värd en promenad.

4:33 em  
Anonymous Anonym said...

Åh, nu har du ju varit i mina hemtrakter, fast Ridhuset var jag bara en gång, då upptäckte jag att jag var allergisk mot hästar:-(. När jag senare läste språk på universitetet hade jag ett pyttelitet rum i Kålltorp och tog femman från Torp till Bäckeliden. Där låg Västgöta Nation, där hade jag mycket skojigt!
Nu fick jag hemlängtan igen...

7:08 em  
Blogger Ingrid E said...

Malou! Kul att du har minnen från dessa trakter. Synd med hästallergin för ridning är kul.
Var en del på nationerna men västgöta missade jag tydligen.

7:21 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Godmorgon du promenerande tjej. "Lilla bäcken mot älven rinner och älven rinner mot öppet hav, Och aldrig någonsin man finner var lilla bäcken blev av" må bäckar är bardom och nostalgi genast har man barkbåtar i tankarna...ler, Ja du ridhus och tv-hus båda borta på olika vis. Ja det kan jag tro att det riktigt andas stalllukt i området där det låg. Din hjärna som kan spela dig ett doft spratt. Visst är det märkligt vad mycket man har i sitt minne fån yngre dagar.Ha det så skönt idag denna fredag

5:34 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Ja nog har man många härliga barndomsminnen. Roligt titta in där ibland. Märkligt att doftminnen kan fastna så.
Det är viktigt att leta efter o visa upp det vackra som finns. Denna bäck försvinner i underjorden nånstans undrar om den hinner till havet?

4:21 em  
Anonymous Anonym said...

Ingrid...jag kommenterade det här inlägget igår...konstigt ..men iaf..så.. min dotter bor ju här i Örgryte...så jag känner igen precis allt...så kul..extra kul..

4:44 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Mysko med inlägget igår. Så kul att din dotter bor här o att du känner igen dig. Det är härliga trakter, lite landet och ändå så centralt.

5:30 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Filifjonkan ler ja men är den i underjorden säger du då är den hos Mio ju och henne fader Konungen minst lika bra det..Håller med dig att det är viktigt att se allt det vackra som finns i vårt avlånga land!

7:51 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan är så poetisk idag! Härligt tänka sig att bäcken rinner hos Mio o hennes fader.

8:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home