Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

onsdag, oktober 08, 2008

Två-årsdagen

Idag är det två år sedan jag bröt min vänstra fotled o hamnade på sjukhus. Röntgenbilden ovan är på frakturen o den nedan efter att man spikat ihop mig. En väninna som är läkare muttrade att det var en ful fraktur, när hon fick se bilderna och efteråt har hon berättat att hon trodde jag skulle bli halt.
Nu känner jag knappt av fotleden (möjligen vid kallt o fuktigt väder) och går utan problem.
Låt mig få komma med ett par goda råd:
1. Gå till sjukgymnast. Det träningsprogram man får med sig hem från ortopeden är bra som en grund. Träna med sjukgymnast för att vara säker på att träna rätt. Jag går idag bättre än tidigare för min sjukgymnast hade synpunkter på hur jag satte ner foten. Dessutom är det roligare att träna med någon o småprata med när man annars bara är hemma.
2. Gör dexamätning dvs kontrollera bentätheten i skelettet. En enkel röntgenundersökning. Jag hade tänkt föreslå det själv men behövde det inte för min distriktsläkare föreslog det själv. Numera äter jag D o B vitaminer.
Dessutom: Smörj såret med hudsalva. När såret fortfarande är öppet så smörj runt om såret och sedan självaste såret. Den massage som man ger området är mycket nyttig för läkningsprocessen och man slipper kliande sår.

8 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Ja du är med full i järnskrot....fnissar svårt få större brott självläka man måste spikas eller skruvas. Tur de kan sånt bra, Visst är gymnastiken viktig om man vill ha ordning på grejorna igen och man gör det grundligare om man har dem i närheten. Hiriduoid är en bra salva för onda ben och blåmärken. Håller med massage är med bra för läkningen. Bra att du äter B och D vitaminer. Man behöver det när man kommit upp i vuxen ålder, Benskörhet är hemskt ,, Ha det så bra nu ialla fall

2:36 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Tack för namnet på salvan för den är jättebra! Ja man måste vara om sig o kring sig så att man blir riktigt bra igen och förhoppningsvis slipper brott i framtiden. Hoppas att du kunnat njuta av solen idag - den är full av vitaminer!

3:27 em  
Anonymous Anonym said...

Himmel en spik i foten...typ..vilken tur att allt gick bra..peppar peppar...har aldrig brutit något...har just varit ute på powerwalken...hemska tanke om man inte kan få en dos promenad...måste vara väldigt jobbigt att bryta sig..men nu är du så pass rask o Sigge kan få komma ut...nice nice

4:57 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Spik i foten! Här är det spikar, platta o skruvar, en halv järnaffär. Tack o lov hade jag aldrig speciellt ont, förutom vid fallet och nu går Sigge o jag promenader. Underbart i detta vackra väder.

5:39 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

God torsdg på dig Idag är krattardag hos mig hoppas jag slipper spika min rygg sen bara skrattar,,,ha det så bra men sol ser jag ingen här bara grått..

9:57 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Glöm inte att pausa o att stretcha. Tänk på ryggen! Här är det nu slut på brittsommaren, underbara dagar var det.

12:23 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

hoppas jag slipper så, landar oftast mjukt på rumpan. Sjukgymnaster gör mycket nytta inomolika områden.

12:50 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Kolla upp dig så slipper du benbrott i framtiden. Sjukgymnaster är jättebra, inget man skall snåla in på.

12:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home