Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

tisdag, oktober 07, 2008

Gult i rabatten

Nu när de flesta växterna har tackat för sig är det underbart med de som fortfarande blommar och dessutom med härliga gula blommor som lyser upp i morgondimman. Nattljust, ovan, har varit helt fantastisk och blommat hela sommaren. När jag trott att de varit slut har de bara hämtat sig lite och sedan kommit med nya blommor. Uppskattas!
Denna växt köpte jag förra sommaren. Tror att det är någon form av Rudbeckia. Har också blommat mycket och länge.
Har en del växter som det alltid är spännande att se om de hinner blomma innan frosten kommer. Den perenna Solrosen har nu börjat blomma. Fler blommor är på gång. Ser fram emot dem.
Tagetesen är måttet på om frosten har kommit upp till min rabatt för de brukar ge sig direkt då. Än så länge hänger de med.
Det var en helt fantastisk dag igår. Sol från klarblå himmel och solen värmde. Satt på balkongen och åt min lunch och det hettade i kinderna. Underbart skönt!

9 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Det gula verkar vara både först och sist i rabatterna, mitt Nattljus har gått hädan.

10:56 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Finns fler färger fortfarande i min rabatt bl a rosa! Lycklig över det lilla som finns kvar.

11:04 fm  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Men å så härligt att du har blommor fortfarande som blommar. Den här perioden blir man extra glad över dem. Din rabatt måst vara extra skyddad mot frosten och kylan. Visserligen Nattljuset är en riktigt tuffing och man ser den på så långt håll den gör skäl för sitt namn.Ha det så bra nu då på kursen

11:22 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Här är en hel del som fortfarande blommar. Det är nog närheten till Edsviken som gör att vi slipper tidig frost. En liten konst att ha blommor från tidig vår till sen höst. Nattljusen är uppskattade här för de lyser upp i rabatten, även grannar uppskattar dem.

12:29 em  
Anonymous Anonym said...

Ja vad härligt Ingrid...man kan njuta in i okt. av blommor i trädgården...då blir hösten inte så lång o mörk...du hittar små solar både här o där...ja men så är du ju en sol själv oxå..visst är det det..kram på dig från Anna...du jag gillar solar.

M mmm du har så rätt...ljuset speglade sig i hjärtat i morse..det brinner mitt hjärta förstår du.. :)

3:34 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Njuter man av det underbara vädret o blommorna nu så blir vintern mycket kortare. Vårsolen är snart här igen!

5:16 em  
Anonymous Anonym said...

Jaaaaadå snart är det vår....bara lite vinter först.. :D

7:35 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Just det!

8:51 em  
Anonymous Anonym said...

Härliga dagar vi har nu! Hoppas de får fortsätta så här...Visst gläds man otroligt över de där som dröjer sig kvar längst i trädgården och tappert blommar vidare i hösten.

8:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Home