Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

torsdag, oktober 02, 2008

Brandövning

Idag har jag varit på jobbet under dan för brandövning. Det har blivit många sådana övningar genom åren och det är alltid lika nyttiga. Oftast olika föreläsare som fokuserar på lite olika saker. Det har under året varit en incident och det visade sig då att alla inte visste vad som skulle göras bl a tog några hissen! Absolut förbjudet vid brand.
Majoriteten blir handlingsförlamade vid akut situation, endast 20 procent räknar man till de handlingskraftiga.
Dagens föreläsare berättade bl a om alla elmaskiner som startar bränder. Absolut inte sätta på disk- o tvättmaskin eller tumlare och sedan åka till jobbet. Brandsläckare bör alla ha hemma och då helst en skumsläckare. Kostar ca 500 kr o håller i tio år. En billig försäkring - årets julklapp?

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja men du vad nyttigt det är med sådana övningar...har nyss gått kursen jag med...har köpt en skummis oxå..handlingskraftiga bara 20 procent...jag tror jag tillhör dessa...är alltid snabb när det gäller en hjälpande hand...fast det är klart man vet ju inte hur man reagerar om det verkligen händer något stort..en gång började vår bil brinna...vem slet bort batteriet...jo en viss Anna.. sån är jag.. hurdan är du?

4:43 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Ja det är jättebra att få träna och många blir paralyserade fungerar inte alls dylika situationer. Har en skumsläckare jag med i trappen ifall och brandvarnare har jag 6 stycken hemma nej 7 är det känns faktiskt bra men jag tycker alla batterier tar slut samtidigt i dem blir dyrt att byta dem alla samtidigt,skrattar men ändå är det en billig livförsäkring. På övervåningen har jag en rep brandstege att kasta ut den sitter fast i väggen i enorma krampor så man inte ramlar med de ner det är 8 meter ner till marken från övervåningen inget man hoppar precis frivilligt, Hoppas vi aldrig någonsin behöver uppleva en brand.

5:28 em  
Anonymous Anonym said...

Det är ju skitroligt att spruta med en sån där brandspruta! Ha en bra kväll! =)

5:36 em  
Anonymous Anonym said...

Man kan nog aldrig träna för mycket, 10 år sedan Backabranden. Alla var försiktiga strax efter, men nu slarvas det igen...

Maken vill aldrig ha maskiner på, när han är borta. (Lillebror fick vattenskada, när grannens diskmaskin ovanpå läckte...)

9:17 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Ja nog verkar du tillhöra de handlingskraftiga! Hoppas att jag också tillhör dem.

Filifjonkan! Mycket bra med träning förhoppningsvis behöver man aldrig göra det i skarpt läge. Filifjonkan verkar vara bra rustad. Brandkåren vill att vi byter batterier i brandvarnarna 1:a advent eftersom det är så många bränder pga ljusen under december.

Linda! Visst är det kul när det bara är på låtsas.

Hannele! Vår instruktör drog många paralleller med Backabranden. Därifrån finns mycket att lära. Förståndig make du har, lyssna på honom!

10:10 em  
Blogger Daisy said...

Hej Ingrid. Det är jätte viktig att lära vad ska vi göra när det finns brand.Here, they react slow and arrive late. Very important to have such skummis. Educating such as that you had practise is not known. Or not even from school like Marianne had been to in Kista. They had been to fire department but here are not in the Philippines. Have a nice day.... :))

10:59 fm  
Blogger Ingrid E said...

Daisy! You must tell the school to practise. It's important. Are you going to Sweden soon? Miss you! Have a nice day or is it night for you now?

11:07 fm  

Skicka en kommentar

<< Home