Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

tisdag, juni 03, 2008

Pampiga byggnader Helsingfors

Vilka byggnader de har i centrala Helsingfors! Järnvägsstationen som är på dessa två bilder är nog den pampigaste stationsbyggnader som jag har sett. Verkligt stor och verkade fungera bra också.

Konstmuseumet tror jag det är som ligger i detta hus. Fullt så fint väder som det verkar vara på dessa bilder var det faktiskt inte i Helsingfors. Första dagen var solig men ganska så kall i skuggan. Andra dagen var det moln. Vi slapp dock det regn som man hotade med.
Som sig bör ligger Parlamentet i en stor och häftig byggnad. Vi bodde alldeles i närheten. Underbart centralt.
Ingen aning om vad detta är för byggnad. Kan dock konstatera att här fanns det ytterligare en staty av en farbror.

5 Comments:

Blogger NinaH said...

Uhm- ståtlig arkitektur. Viss östlig grann-lands-påverkan måhända?....
Och så där ja- en farbror till!;-)

10:37 em  
Blogger Ingrid E said...

Nina! Tycker att finländarna är bra på arkitektur, de har en del snyggt modernt också. Vet inte om det är närheten till öst eller tillgången till sten som påverkat mest, kanske bägge.

10:58 em  
Anonymous Anonym said...

Helsingfors vet jag inte så mycket om, mitt hjärta klappar för Åbo.
Gubben nederst tyckte jag såg ut som Aleksis Kivi, som skrev Sju bröder, Finlands nationalförfattare, skrev den första betydande finska romanen. Han sitter framför Finlands Nationalteater (Suomen Kansallisteatteri).

4:36 em  
Anonymous Anonym said...

Finlands Nationalteater är äldsta finskspråkiga teater i Finland, byggd 1872, arkitekt Onni Törnqvist-Tarjanne.

4:41 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! tack! Jo det står Kivi på stenen så det bör vara Nationalteatern.

5:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home