Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

tisdag, maj 20, 2008

Residenset

Det är ett tjusigt residens i Umeå. Landshövdingen håller till på övervåningen med en privat del och den offentliga våningen. Nedre delen är uthyrd. Ovan är baksidan av residenset.
Framsidan är som sig bör, pampig. Numera är residenset kuturskyddat.
Chris hälsar välkommen. Namnet har hon fått på dörren. Hon bor dock inte ensam i residenset, där håller också ett spöke till!
Jag hade tur när jag var där att Silvia höll sig borta så jag fick ha drottningrummet för mig själv.

Trappan som leder upp till våningen är klart pampig, två trappor leder upp.
Här kan du läsa mer om residenset och här se fler bilder på representationsvåningen.
Gula salongen är Chris favorit.

7 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Vackert, gillar såna hus.
Fick lite smak för slott i Skottland..

1:23 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Visst är det fint men något slott är det inte. Vet inte när ett hus får kalla sig slott dock.

2:31 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid; Ja så vackra möbler och mysig atmosfär stora fina rum med högt i tak Tur du slapp spöket. Sov du där drottningrummet skriver du! Det är bra när de kulturmärker gamla hus för det har rivits alldeles för mycket redan i Sverige med gamla hus som aldrig mer får se,

7:03 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Ja det i vackert i residenset och där sov jag jättegott i drottningsrummet.
Det är nog ingen risk att residenset rivs men där har innan kulturminnsmärkningen gjorts renoveringar som inte tagit hänsyn till det gamla. Synd, så kulturmärkningen behövs.

11:19 fm  
Blogger Hannele på Hisingen said...

(vi bor i ett slott :)

11:56 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! :-) Städar du alla salarna själv?

3:17 em  
Anonymous Anonym said...

nja, jag får hjälp - och har aldrig tvättat fänstren :)

9:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home