Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, maj 23, 2008

Björkarnas stad

Det stämmer verkligen att Umeå är björkarnas stad. Var gata o stig var kantad med björkar. De hade börjat att slå ut tidigt i år pga värmen till pingst men stannat upp när det blev kallare igen. Det syntes skillnad på hur långt de kommit utifrån var de stod. De som stod skydddade inne i stan hade kommit längst.
På bilden nedan har jag fått med tre typiska ting för Umeå. Förutom björkarna, trähusen (som gläder mig från Haga, Göteborg) och alla cyklarna. I det platta Umeå är det perfekt att cykla.
Inte visste jag att jag hade en affär i Umeå!

I residensparken har en tidigare landshövding planterat många olika sorters träd. Där finns bl a denna pampiga ornäsbjörk som har flikiga blad.

7 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid, Jaa Umeå är fyllt av björkar det är så fint och just Ornäsbjörken är ju väldigt speciell med sia flikade blad, Butiken som bär ditt namn det var ju roligt undar om det är kläder ser inte riktigt, Roligt att se at där har björkarna ännu den där skira grönskan so de bjuder på först.Trähusen är fina med!

3:17 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Umeå är en fin stad som bjuder på mycket trevligt. Björkarna är fantastiska. Tror att "min" affär säljer underkläder - korta varor.
Björkarnas skira grönska är verkligen fin.

3:21 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Visst är det vackert!

3:50 em  
Anonymous Anonym said...

P.S.
Vad köpte du i "din" affär?

3:54 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Visst är det fint i Umeå! Känner du inte för att åka upp o besöka sonen?
Det var söndag när jag gick förbi min affär o då är den inte öppen så ingenting kunde köpas.

8:41 em  
Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid!

Vilka fina Umeåbilder du har tagit, och björkarna är så vackra när dom är så skirt gröna. Irene

12:44 fm  
Blogger Ingrid E said...

Inger! Umeå var klart fotovänligt. Härligt med björkarna de gör Umeå till en grön stad.

1:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home