Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, mars 21, 2008

Vatten

Såg du Korrespondenterna igår på SVT2? Det gjorde jag för programmet handlade om vatten. Det som vi har som en självklarhet är i stora delar av världen en bristvara. Förutom att det är brist är det lilla vatten som finns ofta förorenat och ger barnen sjukdomar som diarréer.
Vad som förvånade mig var att de framställdes i programmet som det är en ny fråga pga det ändrade världsklimatet. Så är det inte alls. Detta är tyvärr ett gammalt problem.

Bilden ovan är från en resa som jag gjorde till Sudan 1983. Under 80-talet var jag på flera Afrikaresor och studerade där på nära håll vattenproblemen och hur man försöker komma till rätta med det genom att bl a gräva brunnar.
Det var värst i Sudan med deras ökenutbredning. Där regnar det sällan, brunnarna är jättedjupa för att komma ner till vattnet. Trots detta sinade de och då var man hänvisad till att köpa vatten, dyrt. Tankbilar kom ut till byarna med vattnet och det var oftast långt ifrån rent. En familjs halva inkomst kunde gå åt till att inhandla detta vatten.

Tyvärr är det inte bara att gräva brunnar för de drar till sig stora skaror med boskap som trampar ner gräset och ökar ökenutbredningen.
När jag var i Sudan var det fred. Regionen Kordofan som jag besökte startade då projekt mot ökenspridningen. Nu lär allt vara nerlagt för Darfur är allt för nära.

Vattenbristen ökar i världen. Förhoppningsvis öppnar det ögonen på världssamfundet och vattenprojekt startas, även i Afrika.

2 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

tänker ofta att vi spolar toan med dricksvatten, så olka det kan vara...

11:16 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Ja visst är det otroligt att vi använder friskt vatten till detta. Borde vara annat vatten t ex spillvatten men det kostar nog för mycket att separera vattnet.

11:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Home