Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, mars 14, 2008

P. Denticulatum

Får en Pelargon se ut hur som helst? Det är inte utan att man undrar när man ser P. Denticulatum. Den tillhör vildarterna, ser ut som en morot på bladen. Blomman skall bli lilarosa. Växten doftar starkt, som tuggummi hävdar vissa. Bräkenpelargon kallas den också. Jag har haft flera stycken tidigare, tyvärr har de aldrig blommat för mig men denna som jag hittade på Sollentunamässan ser väldigt kraftig ut så i år så kanske....
Tidningen Allt om Trädgård har ett Forum. Detta var tidigare i forumisternas egen regi och de la upp listor bl a denna med flera hundra pelargoner.

Min första P.Denticulatum köpte jag åt en Forumist och passade då på att köpa också en till mig själv, sedan har jag varit fast i det sk pelargonträsket.

6 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Godmorgon Ingrid. Ser att du med är vaken kanske är du på jobbet. Så du är med ett pelargonfreak så det är så enorma mängder med dem så olika i utseéndet med men fina.Kul om den blommar nu hoppas för jag har inte sett den blomma heller Jodå ang di fråga om Sunne det var utför men i de vänligare nedfarterna man får tänka sig för lite rasar man så känns det ju men inte som på trappa eller asfalten., Gjorde några vältningar men ok öm i baken det va jag rätt många dagar, Denna fredag tillägnar jag dig om det blir solsken annars tror jag vi slänger den i närmsta papperskorg det är rätt nära ned det för här regnar det.kramis

5:02 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! God morgon eller snarare god natt för mig för jag är på jobbet och skall snart hem o sova. Då gör det inte så mycket om det regnar men jag hoppas att solen skiner på Filifjonkan.
Tufft att våga på att åka utför, skönt att det var vänliga backar och att det gick bra. Förmodar Filifjonkan mår extra bra nu.
Ha en bra fredag! Kram!

5:17 fm  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Läcker.

10:18 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Visst är den. Nu är det bara att hoppas på blommor.

4:47 fm  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Tidigt godmorgon på lördagen
Vaknade nyss och har klämt ner morgonens första kopp kaffe så huvudet vaknar till. Kom på att jag skulle titta på dina pelargoner igen och se om du var vaken men du sover tror jag och efter en arbetsvecka är det dig väl unt,,ha en trevlig helg med lite sol hoppas vi på

5:41 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Den morgonpigga! Arbetade även inatt. Brukar blogga ibland från jobbet men glömde skicka över bilden igår.
Önskar dig en riktigt trevlig helg med mycket sol.

3:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home