Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

måndag, mars 17, 2008

Solig söndag

Vilken underbar dag det var igår. Solen sken. Det var vindstilla och ganska så varmt. Jag passade på att gå på en riktigt långt med mina stavar. Tog en helt ljuvlig promenad utmed Edsviken från Kevinge Strand (bilden ovan) till Stocksunds hamn. En jättefin promenadväg utmed vattnet. Danderyds kommun har gjort i ordning strandpromenaden med nya trappor, soffor, bra jämn väg - även för barnvagn.
Kevinge Gård ägdes förr av lanstinget och där var under några år en sjuksköterskeskola. Det var undervisningssalar och studentrum där det nu är radhus. Kevinge Gård är numera privarägt. Jag var inne o tittade när landstinget sålde huset. Då var det rejält slitet och fult målat/tapetserat. Idag är det ett jättefint hus igen med en väl underhållen trädgård.

De kommande dagarna skall det bli snö så då blir det att vara mera inomhus. Skall använda denna vecka till att röja här hemma för det behövs verkligen.
Hoppas att alla fina blommor kommer att klara några dagar med snö och minusgrader.

6 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Samma här, utekaféerna var fulla i stan +10°C, men idag kom SNÖ...

9:56 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Viktigt njuta när det är fint väder då gör det inte så mycket när det är dåligt, då kan man använda den tiden till nyttigheter.

10:02 fm  
Blogger Eva Agnes said...

Hej Ingrid!
Jo då, vi har full snöstorm här i dag. Jag som hade tänkt stå på torget på onsdag också...hmmm
Ska det hela dra upp till er i vårlika Danderyd nu också...
Kevinge gård kan jag inte minnas så där riktigt.
Men i det som vi kallade Vollmarsbacken ( den backen som går från mitt hus uppåt) fanns det någon gård som tillhörde landstinget. POå vänster hand låg den. Ev. var det ett BB där. Men det är nog inte samma gård.
Så härligt att de har anlagt promenad utmed vattnet.
Ja Ingrid, nu får du ha en skön påsk även om det blir snö.
Kramar Eva Agnes

10:33 fm  
Blogger Ingrid E said...

Eva Agnes! Du går åt fel håll! Kevinge Gård ligger vid vattnet, närmare sjukhuset. Den gård som du tänker på är Klingsta som landstinget också ägde. Där är nu bostadsrättslägenheter. I parken har man byggt radhus. Där fanns också ett barnhem. Den tegelbyggnaden är nu riven. Elevhemmet är omgjort till Klingsta sjukhem som kommunen driver. Vägen upp för backen heter numera Soltorpsvägen.

10:49 fm  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Godförmiddag på måndagen snövädret, Ush inte roligt alls detta och det ante mig att din fot var skruvad med massa järnskot precis som min arm det är svårläkt sådant,Men jag märker at på sommaren nr man har armen i solen så bränner titanet från insidan det blir nog kanske en eller 2 grader varmare än armen å det är obehagligt har numera alltid långärmad bomulls- blus där. Har du samma problem med din fot i solen? Har en annan väninna som har lite skruvar här och där med sama grej
Din promenad ser ljuvlig ut spegelblankt är vattnet. Bra at de ordnat till en ordentlig promenadväg där även för barnvagnarna.Akta så du inte halkar idag jag tar det väldigt försiktigt till postlådan idag

11:03 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Än har inte snön kommit hit så jag skall strax passa på och gå ut, sedan vill man nog helst vara inne. Vi har en riktigt mysig strandpromenad som passar för alla, används flitigt.
Det där med titanet o solen har jag inte tänkt på hoppas att vi får en solig sommar så jag får känna efter. Tack för det tipset.

11:12 fm  

Skicka en kommentar

<< Home