Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

onsdag, mars 19, 2008

Brohuvudet 2

Målet för min söndagspromenad var att titta på den tomt som skall bebyggas i Stocksund, Brohuvudet 2. Den tomten ligger till höger på bilden, ovanför det stenparti som ses längs bort i bilden. Här syns vilken fin strandpromenad vi har. Den blir kvar.
Detta är ett ganska intressant område ur historisk synpunkt för här finns rester från gamla broar och färjeläger.
Så här ser den tomten ut från gatusidan. Gissa hur mycket man fick ge för tomten! Jag träffade på en man som varit med och lagt bud på tomten, han berätttade. På tomten finns det plats för ett boningshus i två våningar och ett komplementhus vid vägen.
För något tiotal år sedan gick Roslagsbanan här. Det är resterna av deras järnvägsbro som syns på bilden ovan. I vattnet står brofundamentet kvar på Danderyds sida. Solna rev sitt. Jag skulle vilja att Danderyd tog bort sitt brofundament och muddrade. Det skulle innebära att vi fick bättre vatten inne i Edsviken.
Man kommer att få en fin utsikt över inloppet till Stocksund ut över Solna Stad och Bockholmen.
Mer om Brohuvudet 2 finns hos Danderyd kommun.

7 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Godmiddag Ingrid,Sådan trevlig promenad du varit på. Jaha det skall bebyggas alla små gröna plätter! sorgligt ibland men jag antar att priset kan man knappt räkna till då stora pengar i omlopp då,
Ja muddring är bra för reningen gamla reliker som står kvar och rostar kanske med .Hmm mattips tja lite traditionellt hos mig skall ha skagenröra på toast har jag tänkt samt laxtårta bara sen det vanliga påskköret men har tagit bort skinkan och skall göra Riktig maffig kalops på fina köttbitr med
Allt detta är lite fördelat på flera dagar lite påskpaj med kantarellstuvning till med ungarna ville ha det också.. ja sen är det lite ost och sådant samt lite kaffe och en dubbeldäckartårta 2 på varandra garnerade med färska jordgubbar och inuti fromage samt rårörda jordgubbar och vispgrädde samt riven ren choklad över som garnering med. ja så hungriga lär vi in te vara men det ör många dagar ju. Ha det så bra du

12:29 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Oj vad gott som väntar hemma hos dig! Mums! Tack för tipsen.
Brohuvudet 2 var ingen speciellt vacker plats efter att järnvägen gått fram där trots detta kostade tomten flera miljoner.
Ha det riktigt bra!

4:31 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Kul bilder, både före och efter.

7:59 em  
Blogger Strumpstickan said...

Det är nåt sorgligt över gamla lämningar av tåg m.m men fina bilder, Glad Påsk!

9:31 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Min målsättning är att återkomma med bilder på detta ställe när huset har kommit upp. Det gäller att passa på för det går snabbt att bygga hus nu för tiden.

Strumpstickan! När man ser gamla lämningar så sätts fantasin i rörelse, t ex hur folk tog sig över sundet förr i tiden. Det är meningen att dessa lämningar skall vara kvar.

12:10 em  
Anonymous Anonym said...

Fina bilder, det är vackert där du bor! Glad påsk önskar jag dig.

10:43 em  
Blogger Ingrid E said...

Annebelle! Ja jag har turen att bo i en vacker omgivning.
Glad Påsk!

11:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home