Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

tisdag, mars 11, 2008

Kungsängslilja


På Sollentunamässan köpte jag bl a en Kungslilja. Jag hade en grupp som bl a innehöll Kungslilja. Dessa vissnade dock snabbare än de andra växterna i gruppen så det behövdes nya. Att de andra växterna såg malätna ut efter omplanteringen så att jag fick gå till den lokale torghandlaren o köpa nytt, det är en annan historia.
I Djursholms Slottspark hittade jag denna skylt från Danderuds kommun med intressant text om Kungsängslilja, bl a att namnet kommer från Uppsala, ej Stockholm. Klicka på bilden så blir texten lättare att läsa.

8 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Den är så vacker denna Kungsängslilja, fantastiska kronblad just de små rutorna, Hannu Sarenström hade ju ett program för länge sedan om dessa blommor han var alldeles vild hittade en hel äng med dem. Och ja det var underbart fint. Du får vårda den ömt då. Klart du inte skall städa om solen lyser det gör den inte här idag är det Gråland igen

12:23 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Har börjat att uppskatta Kungsliljan. En hel äng med dem, låter underbart!
Städa får jag nog tid till nån dag, nu njuter jag av solen.

12:54 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Kungsängslilja är så fin, den stortrivs på vårt berg och håller på att föröka sej.

3:46 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Oj då! Sprider den sig på ditt berg? Det måste innebära att där finns gräs o fukt så att den kan trivas.

5:32 em  
Anonymous Anonym said...

Visst är de underbara, du får åka till Kungsängen och titta på dem. Kungsängen som ligger vid Fyrisån strax utanför Uppsala, det är en upplevelse.

9:17 em  
Blogger Ingrid E said...

Annebelle! Hade ingen aning om detta med Uppsala. Hoppas jag kommer dit och får se dem någon gång.

9:19 em  
Anonymous Anonym said...

berg och berg

11:12 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Förstår inte riktigt din kommentar. Något måste ju Kungsliljan ha att växa i. Torv kanske? Håller fukten bra och det skall ju Kungslilja tycka om.

7:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home