Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

måndag, augusti 04, 2008

Tre kronor o Gamla Stan

Var igår inne en snabbis i stan och Slottet. Besökte för första gången utställningen om slottet Tre Kronor.
Intressant liten film om Stockholms början, slottets olika delar fram till den stora branden.
Också en del kläder o föremål som visade på hur folk levde (intresserar mig mycket). Kungarna var tämligen feta som synes på Karl X Kostym.
Vi hade ont om tid så vi fick inte sett allt där nere i källarvalven. Perfekt en het sommardag om man vill komma från hettan o solen ett tag!
Sedan blev det lite promenerande i Gamla Stan. Kul att gå där jag inte brukar gå. Gränderna ner mot Skeppsbron är underbara, de får ni inte missa .

Etiketter:

7 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Så intressant och smart just om du ville slippa den heta solen ett tag Historia är spännande om man får den levererad på rätt vis (ref till Herman Lindqvist böcker) Ja Kungarna levde gott då de vara feta men så blev de inte så gamla heller vad jag förstått

12:39 em  
Anonymous Anonym said...

Men så kulturell du är...härligt.Intressant och en vacker promenad i Gamla Stan...så trevligt.

3:50 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Det var en trevlig stund inne i stan för jag gillar historia och vackra hus. På den tiden var det ju fint att bli fet, inga dieter minsann.:-)

Anna! Ibland är det riktigt trevligt att vara lite kulturell.

4:09 em  
Blogger Eva Agnes said...

HEJ INGRID!
Jag är kvar i Stockholm och på förmiddagen hade jag tankar på att promenera in till Gamla stan. Men benen vände vid Slussen och gick Götgatan hemåt igen.
Tåget går till Fbg i morgon nkl 06.05
Ska bli skönt att komma hem också.
Kramar Eva Agnes

7:03 em  
Blogger Ingrid E said...

Eva Agnes! Så synd att du inte fick se Gamla Stan men gissar att du varit där många gånger. Idag ringde en lokaltidning o vill skriva om min danderydsblogg! Du är en orsak till att jag skriver så mycket om Danderyd så du skall ha ett stort TACK! Ser fram emot att få läsa om ditt danderydsbesök.
Trevlig resa hem!
Kram!

7:12 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Ja du har så rätt gamla stan har mycket historia med i sina väggar,,Och som sagt det var fint at vara fet förr är det visst i en del arabstater med sägs det?Men det vet jag inte säkert har liksom bara hört så ta det med en nypa salt. Ja det regnar och sonen trodde på Syndafallet 2 skulle bygga sig en stor båt tänkte han. Nå skulle köpa gummistövlar fick jag höra han hade inga?

10:44 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Din son o jag har något gemensamt - inga gummistövlar. Måste nog köpa nu för regnadet bara fortsätter.
I många länder skall kvinnorna vara feta trist för det förkortar ju livet.

10:58 fm  

Skicka en kommentar

<< Home