Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

söndag, april 20, 2008

Majblomman

Glad är jag som fick tag på årets majblomma redan första helgen. Många barn sålde i Mörby Centrum. Det blev både den vanliga blomman och en brosch. Undrar om inte metallbroschen är ny för året? Enda problemet är att färgen inte gör sig så bra mot rött, min favoritfärg.
Majblomman ligger mig varmt om hjärtat. Som barn sålde jag själv. När jag åker ut till Onsala så passerar jag Presse Gård där Beda Hallbergs föddes och där det idag finns en minnessten där det varje år läggs en krans i den majblommans färger. Det var Beda som kom på idén till majblomman.
Majblomman fyller en viktig uppgift. En liten slant som blir till något bra för de barn som behöver hjälp mest.

5 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Jag köpte min majblomma första dagen och tycker väldigt mycket om årets läckra färg.

7:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Jag minns när jag sålde Majblommor. De kostade då 10 öre, hade man tur köpte någon två stycken och betalade 25 öre, litet dricks var inte fel.
När man sålt 100 st fick man en biljett till en biomatiné på Nya Teatern - som låg på Järntorget, där Ny Tid o Arbetarföreningen sedan byggde ett nytt hus.
Annika

12:31 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! På min mörkblå väst är den väldigt fin.

Annika! Härliga minnen! Undrar om de inte kostade 25 öre på min tid. Kommer också ihåg biobesöket. Det var mycket bus under det.

3:03 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Godmåndagmorgon, ja den lilla söta majblomman har jag med köpt fast den sitter som bildekal de är fin men den står inte så bra mot rött,,,metallblomman har jag inte sett förr måste väl vara en ny det? Ja det är bra den går till hjälp till några som kan behöva det lite.Hoppas solen lyser på dig idag med

8:06 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Idag lyser solen för fullt! Underbart! Varmare skall det bli och jag är ledig fram till torsdag kväll! Det artar sig att bli en bra vecka.
Tror också att metallblomman är ny för året. Kan man ha en längre tid.
Trevlig måndag!

12:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home