Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, april 18, 2008

Ambulanshelikopter Sthlms län

Såg ni TV-serien om ambulanshelikoptern i Stockholms län? Livräddarna hette väl programmet? Den helikoptern var röd. Jag har sett den många gånger i luften för den flög över våra hus på väg till Danderyds Sjukhus.
Häromdagen såg jag en helikopter på plattan målad i ambulansfärger och bestämde mig för att ta reda på mer om den.
Det har varit politiskt strid om helikoptern. Socialdemokraterna drog ner på flyget så att bara en helikopter användes, alldeles för lite. Alliansen har lagt ut ambulanshelikoptern på ett företag i Uppsala som har fyra helikoptrar till sitt förfogande. Känns klart tryggare.
Ambulansflyget till Danderyds Sjukhus har dock varit ett problem. Landningsplattan ligger nere vid sjön. Patienten måste föras över till ambulans och köras upp till sjukhuset. Förr stod en ambulans stationerad vid plattan men efter att den en gång ej startat drogs den in. Nu rings en ambulans in som kör ner o hämtar patienten. Man har diskuterat att bygga om sjukhuset. Detta blir onödigt dyrt. Man har därför bestämt att helikoptern inte skall landa på Danderyd utan fortsätta till Karolinska som ligger bara ett par minuter bort.
Vi kommer att få det mycket tystare över våra hus. Mig har den inte stört, tyckt den varit spännande att titta på. De boende i husen på bilden ovan kommer nog att bli glada över att slippa flygningarna som sker dygnet runt, mest på sommaren.

2 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

När min tantkompis behövde ambulanshelikopter uppe på berget, råkade den vara upptagen just då... Vi bor nära flygplats, men jag tycker inte helikopterljud är störende (Fallskärmshoppare har fått flytta för gnällande grannar).

1:56 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Man vet aldrig när helikopter kan behövas. Västra Götaland borde göra en upphandling typ vår så att ni också får fler ambulanshelikoptrar.
Jag störs inte heller men tyvärr finns de som har svårare med ljud.

2:01 em  

Skicka en kommentar

<< Home