Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

torsdag, juni 11, 2009

Vatten

För oss är det bara att öppna kranen och så får vi friskt vatten. Varmt eller kallt. För största delen av världen är det inte så. När vi åker på semester till andra länder blir vi tvungna att dricka flaskvatten för att inte bli sjuka.
Ibland händer något som gör att vi blir påminda även i vardagen. Min förening arbetar med att förbättra varmvattnet. Hos mig stängde de av misstag av både varm- och kallvatten. Inte trevligt alls att inte kunna dricka vatten o bubbelvatten släcker inte alls törsten lika effektivt.
Det blev att ringa många samtal innan det hela blev rätt igen och då kom ett äckligt brunt vatten i kranen.
I min ungdom reste jag en del i Afrika och kunde på ort o ställe studera bl a i Sudan.
En_droppe_vatten, Unicefs kampanj. Tycker jag tillhör de vettigare.
Jag hade detta äckliga vatten i några minuter för allt för många i världen är det så deras vatten ser ut alltid + att de måste betala dyrt för det.
P.S. Bertil! GRATTIS på namnsdagen!

8 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Varje gång (?) jag spolar med rent dricksvatten tänker jag på dem som inget har..

Har aldrig låtit vattnet bara rinna och duschar snabbt (kanske bardomens tomma brunn som jag minns).

1:05 em  
Anonymous annebelle said...

Tack, vad find du skrev hos mig. :)

Och vatten, vilken välsignelse! Och vi har det i sådant överflöd. Inte alla förunnat.

1:57 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Kan inte påstå att jag är så duktig men å andra sidan har vi ju vatten i mängder och spara här ger inte mer vatten till övriga världen.
Ni ska ju få stora mängder regn. Ingen vidare försommar 2009!

Annebelle! Dina fina bilder från ditt ungdoms hus väckte känslor.
Ja rent vatten är en välsignelse. Viktig fråga för stor del av världen.

2:56 em  
Blogger Anna tassar in.. said...

Mmmm vatten är livet..annars är det minsann inte lätt du..så gott som det är med bara vanligt vatten..

7:37 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Sommaren har varit helt ok, fikar ute varje dag :)

8:28 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Så sant. Vanligt kranvatten är så gott och släcker törsten bäst.

Hannele! Tänk på de stunderna när regnet öser ner.
Vi fick en fantastisk eftermiddag med sol o värme. Har varit ute i shorts o kortärmad tröja. Härligt!

8:42 em  
Blogger NinaH said...

Alltid värdefullt med en stunds eftertanke. För ja, vi är väldigt lyckligt lottade i vår del av världen... på så många sätt! Inte minst på vatten-sidan...

11:14 em  
Blogger Ingrid E said...

Nina! Visst är det nyttigt för trots att vi har det bra är vi också duktiga på att gnälla. Viktigt att uppskatta det vi har.

12:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home