Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

torsdag, april 09, 2009

Penséer

En dag i Köpenhamn besökte vi ett växthus som var fullt med Penséer. Snart skulle alla vara slutsålda och då blir det plats för Pelargonier. Det var verkligen en färgglad parad av Penséer.
Där fanns alla varianter av Penséer. De flesta i de vanliga färgerna och en del med lite mer spännande färgkombinationer. Underbart att få vila vintertrötta ögon på denna färgprakt!
Dessutom har ju danskarna glädjen att kunna köpa växter till en mycket billigare penning än de vi får ge ut.
Naturligtvis har jag köpt Penséer till mig här hemma. Det står ett gäng på balkongen och ett i rabatten nedanför min lägenhet. De lyser så fint emot mig i det gråa vädret idag.
Penséer måste vara naturens gåva till oss här uppe i kalla nord eftersom de klarar minusgrader och är nästan det enda som man kan plantera ut nu.
Idag är enda hellediga dagen för mig så idag ska jag fira påsk med lite god mat och äggtoddy - det hör till min påsk att röra ihop en sådan för hand. Övriga påsken arbetar jag och blir därmed jätterik. Bloggar naturligtvis.
GLAD PÅSK!

8 Comments:

Blogger Anna tassar in.. said...

Oj men du...växthus i Dannemark..mmm det gillar jag..himmel jag gillar alla växthus och jag gillar dig med..va..tänk så trevligt det är då..va..vistt blir du lite glad o ler lite då..mmmm det vet jag..kram på dig lilla Ingrid som är lite tokgalen i Bob..ha ha..tokigast tror jag..:) men jag gillar dig ändå..ha ha ha..mmmmm så är det.

6:56 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Härligt att du står ut med mig trots att jag är dylangalen. Växthuset trodde jag att du skulle gilla!

7:12 em  
Anonymous Birgitta i sorunda said...

Vad jag blir sugen att åka till Danmark! Kom aldrig dit 08. Men i sommar skall jag.

10:14 em  
Blogger Ingrid E said...

Birgitta! Då har du något underbart att se fram emot! Hoppas att du kommer att få besöka växtmarknader o se massor med vackra o billiga blommor.

11:02 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Några har jag också, tål ju en del minus, blommar hela sommaren, om man plockar bort fröna.

3:57 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Penséer är nästan de enda blommor man vågar skaffa nu för det kan smälla till o bli minus igen, tyvärr. Tyvärr (?) står mina penséer soligt så de klarar inte av högsommaren.

4:09 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Åhh så underbara de var de där små solarna härlig färg var det med den där lite rostfärgade ljuvligt fin i bästa gåbortskjolen på sig:

12:33 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Penséer gör mig så glad nu i den tidiga våren. Underbara färger.

11:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home