Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, november 07, 2008

Varför Leif GW?

Har nyss avslutat ljudboken "Den som dödar draken" av Leif GW Persson i utmärkt uppläsning av Peter Andersson. En bra story och som vanligt med en intressant inblick i kriminalpolisens arbete. MEN Varför detta förfärliga språk? Leif GW har valt att låta en kriminalpolis med mycket märklig syn på sin omgivning vara den som berättar storyn framförallt inledningsvis. Denne polis tankevärd är full med ett rasistiskt o sexistiskt språk. Jag tycker att detta sänker boken. Jag ägnar mig åt litteratur för att berika mitt språk, inte för att få höra en sämre variant av svenskan. Sista gången jag köpte en ljudbok av Leif GW Persson.

4 Comments:

Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid!

Det är inte kul att höra ett sånt språk, det ger ju inget, som du säjer, för att berika språket. Själv är jag inte så förtjust i ljudböcker, jag tycker bättre om att läsa. Jag tycker att uppläsaren färgar språket i sina tonfall.

Jag är garderad upp till tänderna med virusprogram och om det finns nått virus så tjuter den till.

Det behöver inte vara min sida, utan det kan vara från nån annan sida som du besökt tidigare, man vet aldrig var det kommer ifrån det är det som gör det så farligt, säjer min älskade som är mycket hemma på sådana här grejer.

En skön helg önskar jag dej.

Irene

7:24 em  
Blogger Ingrid E said...

Irene! Är lite skadad vad gäller läsandet eftersom jag måste läsa så mycket i handlingar. Gillar därför ljudböcker mycket och ibland berikar uppläsarna historierna.
Mitt virusprogram har hittat trojansk häst från din sida. Jag har nu kört virusprogrammet en extra gång. Jag tror dock att du inte har virus utan att detta ligger hos Blogspot. Någon av deras servar har fått hästen. Min nya blog Ingrids Danderyd har fått den medan denna hittills har klartat sig.
Ha en skön helg!

9:31 em  
Anonymous Anonym said...

det språket gör väl miljön mer realistisk

10:07 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Nej, det är just det språket inte gör. Det passar inte alls in, gör storyn bara plump och man undrar ju om alla poliser är rasister o sexister, naturligtvis är de inte det.

10:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home