Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

lördag, oktober 25, 2008

Onsala

Hoppas att ni med bilden ovan förstår att jag älskar Onsala, min barndoms sommar. Där är verkligen underbart vid vattnet. Gottskär ligger där ute på den högra sidan.
Onsala_kyrka är välkänd. Kyrkan är från 1600-talet och här ligger kaparen Lasse i Gatan o hans hustru Ingela begravda i gravkoret, längst bort på bilden. Det är trevligt att se att kyrkan numera är i fint skick.

Onsala har vuxit något helt fantastiskt. När jag bodde där vintern 1970 var det väl 5 000 som bodde året runt. Nu är det mer än dubbelt så många. Mycket har därför hänt, servicen byggts ut. Mittemot kyrkan ligger nu affärer och där har blivit trafikrondell. Trots förändringarna har Onsala behållit sin charm o vackra natur.

Etiketter:

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu undrar jag hur det kommer sig att du lämnade dettta så goa Göteborg...var det kärleken kanske...för du verkar ha en väldig kärlek åt det där hållet..ja västerut alltså...nästa helg ska jag dra mig neråt bästkusten du..så blir det..

7:16 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Danderyd är ännu bättre! Det gäller att se det som är bra o fint med varje plats. Onsala o Göteborg har en speciell plats i mitt hjärta eftersom jag kommer därifrån.
Ha det riktigt mysigt nästa helg o hälsa från mig.

7:36 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Inga dåliga barndomsminnen,
annat än en lerig å att plaska i...

10:34 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! jag hade underbara o roliga somrar på Onsala.

4:26 fm  
Blogger Eva Agnes said...

Tack Ingrid för bilder från Onsala och Gottskär där jag också varit en heldel eftersom vi bodde på Särö på somrarna.
Dans i båthuset och så. Glad minnen.
Åk till Venedg. Jag rekommenderar det varmt.
Kramar Eva Agnes

11:54 fm  
Blogger ~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ said...

Hejsan Ingrid och tusen tack för besöket på min nya blogg. Självklart minns jag dig och alla dina kunniga inlägg på AoT's forum, kul att du ville titta in!
Vi ses, Lydia

5:54 em  
Anonymous Anonym said...

Ja här är jag igen o kliver runt i Onsala...måste ju liksom ta in intrycken så jag är beredd nästa helg..ja...och så vill jag ju hälsa på lilla Ingrid varje dag förstår du...kram från Anna

6:15 em  
Blogger Ingrid E said...

Eva Agnes! Festligt att vi har så många beröringspunkter! Naturligtvis har jag varit mycket i Särö.Hoppas kunna förverkliga resan. Om du träffar Sigge L i Falkenberg så klappa honom från mig.

Lydia! Kul se dig här. Vem vet, vi kanske träfffas hos Nina!

Anna! Hoppas att du får en skön helg på Västkusten, lite avis är jag.

4:13 em  
Anonymous sofialinnéa said...

Hejhej. Jag satt och kollade runt på google efter bilder på onsala. min mormor & morfar bodde där, och jag har spenderat varje sommar fram tills jag var 12 där. det är det finaste stället på jorden. och jag saknar det så mycket. mormor & morfar är begravda i onsala kyrka med. vet inte varför jag skriver men blev så glad av att se bilderna. ta hand om dej

5:25 em  
Blogger Ingrid E said...

Sofialinnea! Var inne o tittade på din blogg. Jag brukade ta vägen förbi ert på vägen hem från affären. Förstår att du saknar det mycket. Onsala är underbart!

3:36 fm  

Skicka en kommentar

<< Home