Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, oktober 24, 2008

Gottskär

En av dagarna tog vi en tur om Gottskärs hamn. Där var jag jämnt i min ungdom för det var där som alla ungdomar träffades. Statyn ovan Neptun och delfinen är kännetecknet för Gottskär. Den gjordes till världsutställningen i Göteborg 1923 och inköptes sedan av ägaren till restaurangen i Gottskär.
Hamnen i Gottskär ser ut ungefär som den alltid sett ut. Naturligtvis modernare båtar o det är inte mycket som påminner om det fiskeläger som Gottskär var en gång för mycket länge sedan.
Jönssons konditori, Hamnkrogen o affären ser ut som det alltid har gjort, ungefär.
Segling är den stora grejen i Gottskär. Jodå lite seglade jag i min ungdom. Gick både i segelskola och simskola i SS Kaparen. Tribunen ovan var jag ofta i vilket mest hade med att min mamma var engagerad vid kappseglingarna där med att sköta startballongen.
Klubbhuset var inte så fint på min tid som det är idag.

Vill du läsa mer om Gottskär gå då in på denna länk. Riktigt intressant, både text o bilder.

Etiketter:

5 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Min son är nog oftare i Gottskär än jag.

4:58 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Gottskär är hemma för många seglare. Hoppas att han gillar att segla på Onsalafjorden.

5:04 em  
Anonymous Anonym said...

Men du vilket ställe...så galet härligt...somrigt och verkligen gott...gott...skär...vad nice.Himmel man vill ju ha sommar ju..Ja men du jobba på...jag ska bara sitta här vid brasan med Muscadeten och sippa lite..ha ha ..nu är jag inte sväll du...men som tröst sänder jag en av mina varmaste kramar till lilla goa Ingrid..kommer här..........himmel den var varm du.. :)

5:15 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Puh! Vilken kram! Tusen tack för den. Ja nog är Gottskär ett gott skär alltid. Underbart att vara ute vid havet en solig o skön oktoberdag.

5:19 em  
Anonymous Anonym said...

Intressant höra om Neptun och delfinen. Alltid lär man sig något nytt.
Annika

11:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home