Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

måndag, juli 28, 2008

Kvällspromenad

Efter vår heldag i Gustavsberg var det dags att ta det lugnt på balkongen. Medan den svalnade och osten mjuknade tvingade jag ut Hannele på en promenad.
Vi började på Badberget. Med stolthet visade jag vår badbrygga eftersom det var jag som en gång i tiden fick kommunen att bygga den.
På andra sidan ses Ulriksdals Slott.
Fortsättningen gick i Eva Agnes fotspår. I detta hus tillbringade hon sin barndom o skoltid. Vi beundrade blommorna i trädgården. Undrar om det var vatten i fontänen (?) förr i tiden.
Vi gick inte upp Soltorpsvägen eller Volmarsbacken som Eva Agnes kallade den. Jämfört med fotot från 80-talet har inget skett på den sidan vägen.
Innan vi kom fram till mig passerade vi Klingsta Gård. Där är det numera bostadsrättslägenheter. Delar man in huset i fem delar så är de tre delarna i mitten ursprungsgården.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja här får man gå på promenad så underbart... härliga bilder du...osten där på balkongen den smakade väl så pass gott kan jag tro. Smakerna brukar komma fram när den mjuknar..kul att du länkar så generöst. Då blir det så intressant..Kram på dig från Annapanna.

9:58 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Underbara promenadvägar här. Och osten skall vara mjuk o inte kylskåpskall. Kul hitta länkar som har med inlägget att göra då kan man själv söka mer information. Hoppas att du såg Eva Agnes bilder. Kul med jämförelse. Sov gott!

10:06 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Ja, du visade mej inte Magnus Ugglas hus, men några läckra badare fick vi allt se :)

11:00 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Vi är så vana vid kändisar här o tycker att de kan få vara i fred. Roligare kolla in vacker natur o någon snygg badare.

11:06 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Morrn Ingrid., Ja din badbrygga ingen dålig en så mysigt det ser ut med ett dopp så där bara men det är brant! Kikade på Eva Agnes promenad och sen på er det är ju härligt där i Danderyd. Kul att se hur det var man kan inte tänka sig alla de gamla affärerna och sådant idag Det är ju borta numera tråkigt på ett vis...men kul att gå i hennes fotspår nästan då.Ha nu en bra dag natten var läskig i Småland skall stänga ner igen för det kommer mer blixt och dunder

6:40 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Trevligt att du följde med på promenaden. Visst är badbryggan fin och jo där är brant men man har byggt en nergång så att även sådana som jag kommer ner.
Inget kul med åska! Såg på SMHI:S radarbild att ni haft mycket.

10:29 fm  
Blogger Eva Agnes said...

Nu blev jag verkligt glad av att se Hannele framför mitt barndomshem.
Någon fontän hade aldrig vi. Men Åkeröäppleträd och hallon samt paradisäppleträd och hängpil.
Mor älskade sömntutor och krasse så även de växterna doftar barndom.
Åkeröäpplen köper jag om jag är i Stockholm på hösten. Oftast i Södermalmshallen.
d finns ju inte här nere och jag bara älskar de äpplena.
Kramar Eva Agnes

10:47 fm  
Blogger Ingrid E said...

Eva Agnes! Tyckte Hannele behövde se lite fint. Trädgården gillade hon mycket. Tror fruktträden är kvar.
Hoppas att du kan njuta av den fina sommaren. Kram!

11:46 fm  

Skicka en kommentar

<< Home