Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

söndag, juli 27, 2008

Dag 1, Bergianska

Vilket trevligt besök jag har haft! Hannele har varit här, alldeles själv o jag har fått rå om henne i tre dagar. Fantastiskt varma o soliga dagar, det var i mesta laget mitt på dagen.

Vi började med att träffas på vägen och omedelbart bege oss till Bergianska Trädgården. Som tur var hade Hannele noterat att växthuset stängde redan kl 17. Varför stängs så mycket så tidigt? Hallå! Det är högsommar! Man kan knappt vara ute på dagarna!
Vi hann att se bägge växthusen. Victoriahuset med sina näckrosor är så fint. Rekommenderar jag gärna. Dessutom får man fina bilder därifrån. Och en viss handväska var där!
Näckrosorna är så vackra. Skall återkomma med fler bilder därifrån.
Säga vad man vill om oss men vi håller inte hårt i plånboken! I en trädgård hittade vi provsmakning av nyslungad honung! Där fanns också Ringblomsalva, tvålar o lite till. Honung i en björn (ja, jag är barnslig) och salva fick följa med mig hem.
Vi gick runt den fina parken, ägnade oss åt lite bergsbestigning och avslutade vid den Japanska dammen.
Bergianska ligger ju i Nationalstadsparken. Tyckte därför att det var lämpligt att fortsätta med en promenad mot Danderyd. Jag har aldrig gått den vägen tidigare, baksidan Bergianska in i skogen, så det var kul o lite spännande. Promenaden avslutades vid Ålkistan, sundet mellan Brunnsviken och Lilla Värtan.

12 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Vilka underbara dagar vi har haft, tack för all guidning och gott sällskap. Lite tokigt att åka till Stockholm på trädgårdsresa, men det fanns ju mycket fint att titta på, kul att äntligen ha besökt Bergianska, som man bara läst om innan. Du får låna mina bergsklättrarskor nästa gång :)

12:53 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Visst hade vi det bra! Tack för att du tog med gott väder o humör!
Här finns mycket trädgård! Titta på båtresorna på länken till nationaldagsparken! Vi har att göra!

1:00 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Å så himlars underbart härligt roligt ni haft det ser jag och Hanneles handväska den känner man igen nu,,vackra blommor är det med och fjärilshuset ligger väl där har jag för mig varit där men kommer inte ihåg just nu. Roligt om det kommer fler bilder på näckrosor
Klart man skall köpa honung i en björn det är ju hur logiskt som helst och roligt framför allt Den ser ju söt ut med..Fin promenad med ni tog er ser jag fint stenhus
med och kan alen ligger djupt ner det ser man, Ja ni har haft en härlig semester tillsammans så kul att höra det ni gjorde

3:30 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Vi haft jätteroligt, hunnit beta av en del på vår Stockholmlista men har massor kvar!
Fjärilshuset ligger på Haga så det har vi inte sett.
Tyckte också att honung skall vara i Björn, trevligt du ser logiken (jag ääälskar Nalle Puh).
Ålen får man nog glömma idag, tror jag men Ålkistan har varit känt för sitt ålfiske.

3:40 em  
Anonymous Anonym said...

Men du.. vad härligt ni haft det...växthus är mitt liv jag blir alltid så glad o lätt så fort jag beträder ett växthus. Lycklig rent av...blir du det oxå? M mm det ser så ut...vilken underbar semester.. att hitta på sådant kul. Kram på dig min nya goda bloggvän.

8:43 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Du måste komma till Stockholm och Bergianska! Där finns två växthus, Edvard Anderssons medelhavsväxthus och Victoriahuset med näckrosor. Jo visst blir jag lycklig över att få se så mycket vackert.
Verkligen underbar semester! Kram!

9:01 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har varit på något som kallas fjärlishuset..är det Bergianska?Det var iaf väldigt fint minns jag...ja du vet jag dras alltid till växthus vart än jag drar fram..:D

9:05 em  
Blogger karin-odlar-sin-trädgård said...

Vad kul att få följa med på dina och Hanneles härliga trädgårdsutflykter!

9:41 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! http://www.fjarilshuset.se/ ligger i Hagaparken. Intressant att du tycker att det är fint. Det får vi sätta upp på vår lista hannele o jag.

10:27 em  
Blogger Ingrid E said...

Karin! Roligt att du vill följa med! Hoppas att du hittar något intressant o vackert.

10:34 em  
Blogger nilla|utanpunkt said...

Hej Ingrid! Hittade just hit. ...och blev ljuvt påmind om fina Bergianska. Själv var jag just i veckan på Kew i London, och de har också de härliga tummelisabladen.
Ha det gott,
hälsningar
Camellia

1:13 em  
Blogger Ingrid E said...

Camellia! Kul att du hittade hit! Ja Bergianska är fint o inte minst Victoriahuset. Spännande med besöket i London.

11:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home