Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

tisdag, juli 29, 2008

Dag 3 Skeppsbron o Djurgården

Dag tre började vi med att äta frukost med de nyinköpta äggkopparna.
Sedan bar det av till Skeppsbron och Östasiatiska museet
Där på en del av deras p-plats har det anlagts en kinesisk trädgård.
Där fanns mycket intressant både i växtväg och arkitektur. Trädet brevid bron tycker jag påminner lite om stenskulpturen vid asiatiska dammen i Bergianska. Idag hos Hannele
Tyvärr så är nog just nu inte den bästa tiden att se utställningen. En del bl a pionerna har blommat klart. Tror att det kan vara läge att komma tillbaka senare för att se höstfärgerna.
Där fanns en avdelning för Bonsai. Fantastiskt fina. Vilket arbete som ligger bakom!
Bäst som vi går i den kinesiska trädgården så får vi höra musik. Arméns Musikkår ledde vaktparadens marsch till Slottet från Armémuseum. Långt därborta bland alla bussar o bilar marscherar de i sina varma uniformer mitt i värmen. Snacka om dålig arbetsmiljö!
Sedan blev det att ta färja till Djurgården. Efter lite virrande hittade vi till Rosendals Trädgård. Är det inte dåligt skyltat på Djurgården? Nåväl, det gick inte att missa när man väl var där. Vilka underbara planteringar! Vill jag också ha!
Sedan var det lunchdax. För min del blev det en god och närande sallad. Mycket god! Hembakat bröd därtill.
Slott är en annan passion som vi har gemensamt. Nu fick vi bekanta oss med Rosendals Slott. Tyvärr hann vi ej med insidan, såg genom fönster hur fint där är.
Baksidan slottet får inte missas för där är vackra rabatter, för dagen med en rosa vattenkanneväska.
Vi avslutade med en promenad. Statygruppen Idyll är intagen för lagning men vi hade med oss ett eget stilleben.
Vi hann med glass i Kungsträdgården innan det var dags för Hannele att borda tåget till Göteborg.
Fantastiskt roliga dagar! Kom snart tillbaka!

Etiketter: ,

7 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Tänk så mycket fint vi hann med på ett par dagar, även slott. Så är det med trädgårdar; något har blommat ut, några inte färdiga, man ska se det varje dag. Lycka är att bo i en trädgård året om.
Fina äggkoppar :)

12:04 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Tur för mig som kan göra besök i höst, synd om dig som inte fick se i högblomning. Vacker musik fick vi i alla fall.
Äggkopparna o jag trivs med varandra.

12:15 em  
Anonymous Anonym said...

Men så trevligt att lilla jag får gå med så där i Sthlm...jag älskar Rosendal. Jag brukar åka dit på höst/äppelmarkanad eller julmarknaden... växthusen där är så inspirerande.. ja underbara. Vilken härlig dag har ni haft..igen ... musikkår oxå..lite bompa bompa är aldrig fel.Kram på dig...nu ska jag cykla ut i sommaren.

12:17 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Filifjonkan. Söta äggkoppar du köpte och så till östasiatiska : Så de har anlagt en Kinesträdgård med..kul De är ju väldigt speciella mycket med vatten och sten sparsamt med blommor men ofta mycket buskar och träd
M Bonsaier är väldigt festliga små miniträd så många år de håller på och klipper och formar innan det blir så här pass en egen stilart verkligen
Vaktparaden med fick ni se ja det kan inte vara något vidare i denna hett med alla dess kläder,,
Sallad och Rosendahls vackra byggnad fick ni med se ja det var ju synd att de inte har visning av insidan förstås Men trädgården är ju desto mer att se

12:34 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Rosendal är aldrig fel! Om inte vädret vill så finns där gott att äta och mycket att köpa. Cykeltur låter trevligt o förståndigt i värmen.

Filifjonkan! Nu tror jag åskan är på väg till mig! Den kinesiska trädgården var fin. Inte bara växter o träd utan så mycket mer.
Rosendal hade faktiskt visning men vi hann inte med den, får bli nästa gång. Skönt få njuta av vackra planteringar.

12:42 em  
Anonymous Anonym said...

Nu är lilla jag här igen...fick sådan längtan efter Rosendahls igen.. lyckliga du..

8:41 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Du är alltid välkommen hit! Du missar väl inte bilderna hos Hannele?

10:40 fm  

Skicka en kommentar

<< Home