Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, juli 18, 2008

Utflykt del 2

Utflykten avslutades på kvällen i Sigtuna. Det är nästan 28 år sedan jag var där inne i den gamla stan. Visst är där gulligt! Jag älskar trähus sedan min tid i Haga, Göteborg. Landshövdingehusen där har dock första våningen i sten.
Otroligt egentligen att Sigtuna klarat sig från bränder som förstört så många trähus på andra ställen. Här påminns man om Tanterna Brun, Grön, Gredelin o Farbror Blå och deras värld.


Många fina byggnader o parker att titta på. Rådhuset har stängt sina finkor, så man slipper hamna där.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh jaaaa Sigtuna är ju så gulligt jag var där för kanske tio årsedan... vet du..jag är Tant Brun. Joho för jag har en massa bruna kläder, brunt hår och just nu en brun Provensalsk solbränna alltså Tant Brun. Vem är du? :D

5:02 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Så härlig var du i Sigtuna med? Den är så gullig den staden särskilt om sommaren har en bekant en bit från Sigtuna men det var längesedan jag var dit många år sen det är mera utanför det. De där små trähusen är ju så gulliga. Just precis tanterna och farbror Blå och Petter och Lotta och lilla Prick. Man minns dem så väl.Gatan är precis som i böckerna.

5:17 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Tant brun! Sigtuna gamla del är verkligen gullig. Min färg är väl röd? Dvs röda kläder o blir knallröd i solen.

Filifjonkan! Sigtuna är verkligen värt ett besök. Det är kanske dags för ett besök igen? Då måste du besöka trähusen. Riktig sagomiljö!

5:30 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Sitta i finkan har jag aldrig gjort...

6:09 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Något vi har gemensamt och som jag hoppas att vi slipper uppleva. Har dock besökt fängelser för att där diskutera politik. Mycket intressant upplevelse.

7:02 em  
Anonymous Anonym said...

Ok Tant Röd då...nej det kan man ju inte vara... Ingrid blir bra :D

10:25 em  
Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid!

Ja det är mycket vackert med trähus. Här om dagen gick jag igenom Haga och tog lite bilder, jag kommer inom kort att lägga ut några i min blogg.

En skön och rofylld helg önskar jag dej.

Irene

12:15 fm  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Tack för jag föredrar Ingrid.

Irene! Ser fram emot dina bilder på Haga. Trähus tycker jag är vackra och så levande.
Ha en skön helg!

1:04 fm  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Ingrid Ja kanske borde jag fara dit får se senare i sommar kanske rent av, Jo trähusen är ett måste det är så fint Samma som i Kalmar Kattrumpan kallas det där är det med fint sen i Västervik Och Ystad ja man blir lyrisk över de små husen faktiskt

12:15 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Rekommenderar en utflykt till Sigtuna. Finns mycket att uppleva även i omgivningarna. Hoppas att vi får behålla de trähus som fortfarande finns kvar.

1:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home