Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

tisdag, juli 15, 2008

Halvtid

Så är det då 15 juli och halva sommaren har gått. Det började ju bra med skön värme. Senaste tiden har varit lite för mycket moln o regn för min smak. Det får gärna bli några grader varmare så att jag kan äta frukost på balkongen.
Den varma försommaren har fått min Taklök att blomma. Denna har sina rötter - detta fall barndom - i Danmark. Har också taklök som jag hittat ute i naturen men den blommar inte. Lite vemodigt när taklöken blommar för sedan så dör den och det blir ett litet utrymme att fylla.

7 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

åh ja där sa du precis "det är då som det stora vemodet rullar in...det är så vacker blomning lite luddig och fin skir färg och så är det dödens blomma...Ja det blir som hål att fylla igen med något passande.Roligt att du har den från barndomen ,,,sådant känns lite extra.

12:21 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Lustig med en växt som man inte vill ska blomma. Blomman är trots allt fin och tål att tittas nära på.

2:51 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Taklök är så fint, tåligt och passar överallt.

10:44 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Morrn morrn...ja det är en delad känsla verkligen men det är fint när det blir som en matta av taklöken tätt tätt.Grått hos mig idag men kvavt så åskan är väl i faggorna igen.Skall göra lite nytta idag har jag tänk bäst att sätta igång ha en bra dag med dig.

7:06 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Taklök är enkel, tuff o tålig. Dessutom vacker med sitt mönster. Det är nog bara väta som kan knäcka den.

Filifjonkan! god morgon! Ja jag försöker få till en taklöksmatta under en sten vid sidan av ena rabatten. Här har börjat blåsa lite kallare men än skiner solen.

10:20 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja jag samlar på taklök.. himmel vad jag samlar på allt. Men taklök är så vackert så jag har ett antal krukor på Garden förstår du. Kommer upp i din ålder??? Där är jag redan kan jag meddela..

11:16 fm  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Hade för några år sedan taklök som övervintrade ute på balkongen. Skall nog pröva det igen.
Är du inte 49 knoppar? Då har du långt kvar till min ålder:-)

11:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home