Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

söndag, juli 13, 2008

Borgen och kyrkan

Missionskyrkans verksamhet på Borgen har satt sina avtryck på området. Strax norr om Fornvillan fanns Friluftskyrkan. Där hölls gudstjänster vackra sommardagar. Där fanns bänkar, predikstol och ett kors. Korset finns kvar än idag. Det ligger ganska oländigt till och det är väl därför som korset har fått stå kvar. Bänkgrunden finns kvar och någon har lagt dit en bräda så att promenerande kan ta en liten paus.
En vackrare gudstjänstlokal kan jag inte tänka mig.
Det var en livlig ungdomsverksamhet i området med stort lokalbehov så på 40-talet byggdes det ursprungliga stallet om till kyrka. Efter Missionsförbundet tog Danderyds församling över kyrkan. Idag har Danderyds Baptistförsamling tagit över Borgenkyrkan
Klockan skänktes av familjen Ejrup och medan Danderyds församling hade kyrkan så kommer jag ihåg att de närboende turades om att ringa i klockan.
Det har varit lite si o så med aktiviteterna i kyrkan. Även jag har varit inne i kyrkan, för ett tag var där café vackra vinterdagar. Nu är där gudstjänster och musikskola. Genom att Danderyd ger musikpeng även till fristående musikverksamhet - inte bara den kommunala - så musiceras det lite varstans i kommunen.

Etiketter: ,

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Åh vilken vacker plats...det finns mycket att upptäcka i naturen.

5:37 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Det är härliga promenader dessa dagar. Tänk vad som gömmer sig i sin närhet. Kul att se med egna ögon.

6:22 em  
Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid!

Oj, vad mycket vackert du visar på din sida, underbara blommor, fina byggnader, du verkar bo med fina omgivningar, kul oxå att du berättar historien om platserna.

Tyvärr så hinner jag inte att hänga med, vad alla visar i sina bloggar, just nu.

Jag önskar dej en fortsatt skön sommar. Irene

7:09 em  
Blogger Ingrid E said...

Irene! Tack för din uppskattning. Jo jag bor i en både vacker och intressant omgivning.
Förstår så väl om du inte hinner med bloggsvängen nyflyttad som du är. Med varmare väder hade även min dator fått stå avstängd men nu är det perfekt promenad- och datorväder.

7:43 em  
Anonymous Anonym said...

Verkligen fin plats att fira gudstjänst! Kul att korset fått stå kvar.

9:42 em  
Anonymous Anonym said...

Det var jag där ovan som inte hann skriva klart namnet innan jag skickade iväg kommentaren..

9:44 em  
Blogger Ingrid E said...

Annebelle! Underbar plats, synd den inte används längre. Varje gång som jag ser korset tänker jag att det finns hopp, allt blir inte förstört.

10:50 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

kul med musikverksamheten

2:56 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Verkligen roligt att musikskolan ger liv åt den lilla kyrkan också under vardagarna.

11:56 em  

Skicka en kommentar

<< Home