Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

lördag, maj 03, 2008

Ingrid Rörstrand

Titta vad jag fick av Hannele en tallrik i Rörstrands serie Ingrid. Jag hade ingen aning om att det fanns ett porslin med mitt vackra namn.
Bestämde mig för att ta reda på mera om det. Hittade förvånandsvärt lite på Google så det fick bli en tur till bokhandeln. Där hittade jag boken Rörstrand 280 år och till nedsatt pris. Det var bara att slå till.
Nu vet jag att det finns tre olika servicer som bär namnet Ingrid. Denna som gjordes 1948-52 är flint, benfärgad massa, guldrand, blå linje, dekor i guld o blått.
Redan 1908-10 fanns en också flint med graverade blommor i naturalistisk jugend.
Den tredje Ingrid tillverkades enligt boken 1978-1984, fätspat, flerfärgad blomranka. Har dock fått andra årtal på nätet nämligen 1966-77.
Lite har jag redan hunnit lära bl a att siffrorna i stämpeln visar att tallriken är tillverkad februari 1948. Den har alltså fyllt 60 år i år!
Tack för tallriken Hannele! Nu har jag också fått något nytt att läsa för att lära mera.
Dessutom hoppas jag att vi tillsammans kan åka någon dag till Lidköping och Rörstrands museum det skulle bli en intressant heldag.

5 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Visst är det underbart med gammalt porslin. Allt det där visste inte jag heller, verkligen kul att lära sej mer, ska hålla ögonen öppna (fast det är ju inte alltid man råkar kolla, vad tallrikarna heter :)

12:18 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Visst är det kul med porslin och att få lära sig mera. Erkänner att jag brukar titta på baksidan på tallrikar när jag tycker att det är ett vackert porslin. Det brukas uppskattas.

12:25 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

ohh så roligt Hannele gav dig, Verkligen intressant det där med serviser finns mycket att lära och har den ett så vackert namn så...

11:26 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Visst är Ingrid fin! Boken som jag köpte är verkligen intressant. Här finns mycket att lära.

11:39 fm  
Blogger Unknown said...

Hej! Råkade hitta detta inlägg när jag googlade på servisen. Det stämmer att siffrorna på baksidan anger när den är tillverkad, men 2an betyder att den är tillverkad 2a halvåret. Alltså; 1948, 2a halvåret. Detta är en typ av märkning som användes av Rörstrand under en period🙋

9:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home