Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

måndag, april 28, 2008

Välkomna åter

Nu när en ny vecka har börjat tycker jag att det är lämpligt att också hälsa välkommen åter till en del bekanta som börjar komma upp i rabatterna. Det går fort nu så det gäller att passa på.
En Jacobs Stege eller Blågull som den också kallas. Inköpt på Botaniska i Göteborg. Får söta ljusblåa blommor.
Lupin. En av mina favoriter. Skall nog ta och dela på den så att den inte blir för stor.
Rosenpion. En av mina absolut största favoriter. Är dock orolig för mina tre exemplar. De verkar att ha farit illa av den omläggning som gjordes av kantstenen. Håll tummarna, ett ex verkar väldigt illa.
Akleja. Blir kraftig med rosa blommor.
Astilbe. Brukas inte ses så bra på sommaren för allt runt omkring som blommar.

8 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Godmorgon Ingrid. å så härligt det bara ploppar i rabatterna nu ser på dina pioner tror nog de tar sig upp skall du se. Astilben ser ju pigg ut också min däremot verkar ha fått något elände på sig skall försöka göra re n den med det blir nog inte så lätt men hördu du är det någon jämn födelsedag hos den här vattenkanneväskan damen? Kan du tipsa vilken dag... Du får ha det så gott och med ett fint väder hoppas jag med solen kom här n u äntligen var å grått hela morgonen

9:11 fm  
Blogger Ingrid E said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

9:31 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Hoppas att din Asilbe inte fått något trist utan kommer att blomma vackert.
Vattenkanneväskandamen har nyss fyllt 55. Nu skall hon snart komma till mig för att fira kungens födelsedag. Hos mig får hon gärna diska.:-)

9:34 fm  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Lupin är fin, oftast klipper jag bort frökapslarna, så det inte blir för mycket.

10:18 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Tack för tipset.

10:21 fm  
Anonymous Anonym said...

eller sprider fröna på rätt ställe

4:55 em  
Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid

Visst är det ljuvligt när det spirar och gror i rabatterna.

Kram Irene

11:25 em  
Blogger Ingrid E said...

Irene! Ljuvligt är ordet! Dessutom härligt när vi som i år också fått sol o värme.

8:31 fm  

Skicka en kommentar

<< Home