Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

söndag, oktober 28, 2007

Höstberberis

Egentligen hade jag tänkt skriva något surt om vintertiden och det gråa vädret, mörkret men så blev det en riktigt fin dag. Sol, varmt 11 grader, visserligen blåsigt men det köper jag när det för övrigt är så skönt.

Såg hur fin min Berberis lyser nu. Den här ovan brukar jag vara på och klippa till, den har dock klarat sig från detta denna höst. Denna buske ser jag från mitt vardagsrumsfönster så det är härligt att den nu lyser upp.

Vad är det som påverkar hur röda de blir? Kan det vara ljuset? Någon som vet? Busken under står några meter bort men under en tall så den står mycket mörkare. Den är intensivt röd.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Underbart, berberis är klart underskattad buske, bären kan du stoppa i höstgrytan.

9:48 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Berberis är kanske för vanlig för att man skall uppskatta den riktigt. Nu är den som bäst med sina höstfärger.

11:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home