Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, oktober 26, 2007

Ekbacksgrottan

Sedan ett år har vi en ny lokaltidning Täby_Danderyd_tidning, tyvärr ligger inte hela tidningen på webben för ibland har de intressanta artiklar som idag. De skriver om Ekbacksgrottan på, eller rättare sagt under Borgenudden.

Ekbacksgrottan är en elvatusen år gammal grotta. Den har ett lerlager som täcker grottans botten och som också skall vara så gammalt.
Grottan är 51 meter lång, åtta meter djup med en återstående gång på fyra-fem meter. En av de större grottorna i Stockholms län.

Ingången tll grottan är numera förseglad med en stålgrind. Detta för att förhindra att något barn eller djur faller ner. Grottan är nämligen väldigt smal så det är ingenting som man tar sig in i.
Hedrad den som hedras ska! Peo Håkansson är den som en gång hittade grottan och tog dit historiker som gjorde en ordentlig genomgång av grottan. Nu ser han efter grottan, bl a med det informationsmaterial som hänger på vid grottan. Så skall det se ut! Vår historik skall hållas levande.

Etiketter: ,

10 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Spännande.

2:46 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Många gånger finns spännande saker alldeles runt knuten. Viktigt lära känna sin omgivning därför.

2:52 em  
Blogger Eva Agnes said...

Ja nu får du väl häls Peo från mig. Grottan minns jag inget av men den ligger ju i närheten av hans hem. I de bergknallarna har jag hoppat runt mycket.
Vid Borgen ligger också ett gammalt församlingshus, eller vad jag ska kalla det. Sist jag var i Danderyd låg det intakt. Tror jag har bilder. Där spelade jag teater som barn. Trodde jag kulle få bli prinsessa men blev i stället KATT!!! Tala om att jag blev arg.
Har Peo förresten svarat på ditt mail ännu?
Kramar Eva Agnes

7:25 em  
Blogger Ingrid E said...

Eva Agnes! Borgenvillan har gått igenom mycket. Där har varit församlingshus för Missionskyrkan, skola - Brittish primary School. Sedan stod huset tomt och förstördes av vandaler. Så kunde vi äntligen ta beslutet att sälja huset till privatpersoner. Det har sedan rustats upp och blivit en verklig pärla.

Ack förstår din besvikelse! Katt när man ställt in sig på att vara prinsessa!

Har inget hört av Peo. Tänkte kontakta honom via telefon kanske hinner jag med i denna vecka.

7:49 em  
Blogger Strumpstickan said...

Verkar spännande men jag tycker grottor är läskiga, huahua...

Fina bilder!

10:33 fm  
Blogger Ingrid E said...

Monica! Jag håller mig på ovansidan! Gillar inte heller grottor. Öppna landskap och ljus är mera min grej.

11:37 fm  
Blogger Eva Agnes said...

Just Missionskyrka ar det när jag agerade på Borgenvillan. Peos mor Edit och hennes syster var anslutna till den kyrkan. Vet ej om fler i familjen var det.
Du kan tro att jag blev så arg för att jag skulle vara katt att jag slängde av mig den ena "kattarmen" och vägrade gå in på scenen. Humör? Jo, kanske. Men tant Edit var alltid så mån om mig. Hon lirkae och till slut blev det scenframträdande.... hi hi
Jätteroligt att du ringer Peo. Jag väntar med spänning.
Kramar Eva Agnes
PS Roligt för dem som köpt Borgenvillan. Jag kan gott tänka mig att det blir/blev något i särklass.
DS

5:36 em  
Blogger Ingrid E said...

Eva Agnes! Tror bestämt jag får ta en promenad bort till Borgen. Korset tror jag fortfarande står kvar liksom fundamenen till bänkarna vid utomhuskyrkan.
Rolig din beskrivning av kattföreställningen. Bara nyttigt med temperament.
Borgenvillan är så fin nu. De som renoverade ruckligt gjorde verkligen en kulturgärning. Nu bor en annan familj där.

5:53 em  
Blogger Annika Widmark said...

Letade information om Borgenudden på nätet - och hittade det här inlägget! Spännande! Jag tog med mig barnen på utflykt idag, men vi lyckades inte hitta Ekbacksgrottan. Ligger den precis ute på udden? Vi tar gärna emot lite tips för hur vi hittar dit! Vi tycker det är spännande att upptäcka historien i området! Vi spanade in både gudstjänstplatsen och det gamla gravfältet längst ut på udden. Så - tack för tipset!
/Annika med familj

4:15 em  
Blogger Ingrid E said...

Annika! Så kul att du hittade hit! Ekbacksgrottan ligger inte på självaste Borgenudden utan längre in. Gå Borgenvägen och fortsätt mot vattnet. Där ser du snart skylten.

4:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home