Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

onsdag, maj 20, 2009

Ryska museet

Ryska_museet innehåller en otrolig samling rysk konst från 1100-talets ikoner till 1900-talets avantgardism.
Museet finns i flera palats som Michailovskijpaltset, Marmorpalatset, Stroganovpalatset, St Michaels slott och Sommarträdgården. Vi besökte Michailovskijpalatset. Byggnaden ovan.
Även här är självaste palatset med sina utsmyckningar, tak- och väggmålningar och vackra golv konstverk i sig.
Bäst tycker jag om målningarna. Karl Brullows Pompeii sista dag - ovan - kommer jag ihåg från skolan. Nu fick jag se tavlan i verkligheten.
Det finns många tavlor med mycket dramatiska motiv såsom Ivan Aivazovskys Vågen från 1889. Nedan detalj.
Målningen Ceremonial sitting of the State Council 7 maj 1901 av Ilja Repin från 1903 är verkligen fantastisk. Det är nästan svårt att se vilka som är museebesökare och vilka som ingår i tavlan. Den är så levande. Detta grupporträtt består av mer än 80 figurer. Repin målade dem med en grupp av sina studenter. De som sitter med ryggen mot oss har blivit avmålade och dessa porträtt är upphängda på väggarna bredvid.
Det görs ett fantastiskt arbete med att renovera byggnader och den värdefulla konsten. Rastellis Anna Ioannovna med liten negerpojke, 1741, där ska Anna hålla en spira i handen men den är inne för renovering.

Etiketter: ,

3 Comments:

Blogger Anna tassar in.. said...

Himmel så mycket kultur...helt underbart...det verkar som om du tar reda på typ allt..det gillar jag man ska inte missa något väsentligt när man är på resa ..Ingrid...helt makalöst härligt reportage..det känns som om jag är med dig..kram på dig ha en go kväll..önskar Anna

7:20 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Jag var på kulturresa och jag blev verkligen inte besviken. Trevligt om jag lyckats förmedla en del av allt. Mer finns på hemsidan.

11:42 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Mäktigt, kul att se dina fina bilder.

11:59 em  

Skicka en kommentar

<< Home