Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

torsdag, maj 07, 2009

Calles Klimp och brunninvigning

Det blev en underbar kväll igår så vi fick firat födelsen av Carl Eneroth som har fått klippan Calles Klimp till sin ära.
En sentida släkting till Calle Mats G. Kjellström berättade om sin släkting för oss. Som tur är finns hans släktberättelse på nätet.
Därefter var det dags att återinviga brunnen i Inverness, Stocksund.
Vårt kommunalråd Gunnar Oom fick äran att klippa det blågula bandet.
Med gemensamma krafter lyckades de sedan att pumpa upp vatten. Gunnar drack och vad jag vet så har ingenting hänt med honom. Vattnet ska vara tjänligt.
Hittade film youtube som visar invigningen.

4 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

En egen klippa, inte dåligt.

8:28 em  
Blogger Anna tassar in.. said...

Oj men så fint..en klippa ..härligt..men hörru du du det var värst vilken Stockholmska det snackas på filmen...eller huuuur ja det är ju sådant vi här i söder hör..för dig är det ju vardagsmat...ja vatten är ju nice..det vet ju jag...för du vet jag har ju ett eget vatten..med det så fenomenala namnet Malmbergs Orginal..
jepp så är det..

8:51 em  
Blogger NinaH said...

Nu har jag fått en liten trevlig historielektion! Tack för den!;-) (För jag har förstås läst igenom både Kjellströms text & sett YouTube-inslaget!;-)...)

10:41 em  
Blogger Ingrid E said...

Mormor Hannele! Sannerligen inte.
Ser fram emot att få träffa ditt barnbarn idag.

Anna! Eget vatten, inte illa. har du egen brunn också? Visst är det gott med vatten.
Stockholmskan bjuder vi på.:-)

Nina! Kul att du tog dig tid att få veta lite mera. Visst är det roligt att ha detta i sin närhet.

3:06 fm  

Skicka en kommentar

<< Home