Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

måndag, maj 18, 2009

S:t Petersburg

Har uppfyllt en önskan. Jag har varit i S:t Petersburg. En helt fantastiska stad. Den var precis så underbar som jag hoppats på.
Där är en prakt som är helt fantastisk. Vilka hus, vilka utsmyckningar. Fantastiskt att de har bevarats - visserligen i förfall - och att de nu renoveras till sitt ursprung igen.
Jag var på en fyra dagars kulturresa. Hann bara skrapa lite på ytan till den otroliga kulturskatt som finns i S:t Petersburg. Kommer att bara kunna presentera en bråkdel av detta här på bloggen men hoppas att ni vill se, kanske bli inspirerade att själva resa.
En kväll tog vi en båttur på S:t Petersburgs kanaler. Så otroligt vackert att få se allt i den ljusa vårkvällen. Det är ett speciellt ljus då. Sommarnätterna är de omtalade "Vita nätterna".

Etiketter:

9 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Kul, snart närmar du nej min fars rötter Edith Södergran gick i skolan S:t Petersburg, det var ju svenskt, innan finnarna var där..

8:22 em  
Anonymous Hannele said...

(Edith Södergran var ju finsk)

8:23 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! S:t Petersburg har en mycket spännande historia. Många har varit där bl a svenskar. Man ser Finland därifrån.

8:25 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Oh guud,,,har du varit där. Var ni in i Eremitaget...har bara sett det på Tv men det är en höjdare och alla fontänerna ..lycklig du är,, fina bilder roligt att se dem och sist men inte minst då Välkommen hem igen! :)

9:27 em  
Blogger NinaH said...

Tittar gärna på bilder från St P! Oh vad jag skulle vilja åka dit!

10:27 em  
Blogger Anna tassar in.. said...

Men oj...himmel..har du varit där...så intressant..så fint..mmm kan tro att du njutit och förundrats..

10:47 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Ja jag var i Erimitaget. Bilder kommer.
Bild 3 är utsidan av Erimitaget.
Tyvärr inga fontäner. De sätts inte igång förrän slutet av månaden.

Nina! Jag är jätteglad över att jag förverkade min dröm. Hoppas att du kommer att gilla bilderna.

Anna! Ja jag har verkligen njutit och förundrats!

1:00 fm  
Blogger Filifjonkan 1 said...

åh lylllos du som varit i Eremitaget väntar med spänning då.:)

4:22 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Nu kan du gå på Erimitaget. Hemsidan är lika omfångsrik som museét.

7:57 em  

Skicka en kommentar

<< Home