Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

måndag, januari 19, 2009

Törnekrona och calici

Min sista växt för denna gång är en ljusgul Kristi Törnekrona. Jag har snöat in lite på denna växt efter att bl a ha sett den utomhus på Grand Canaria. Den passar så bra hos mig för här får den massor med sol o vattnas med måtta. Jag har nu fyra stycken; en vit, en rosa, en röd och så det gula nytillskottet.
Helgen har jag ägnat åt att arbeta. På min avdelning har vi haft utbrott av caliciviruset dvs den famösa vinterkräksjukan. Det verkar som att jag tillhör den del av populationen som inte får sjukdomen. Jobbade när calici bröt ut på avdelningen o hela helgen men står fortfarande på benen. För säkerhets skull blev det en liten whisky på morgonen, tar effektivt kål på otrevligheter i magen. Inbillning? Kanske men klart godare än de vita pepparkornen som vissa tar. Dessutom sover jag då extra gott efter nattarbetet.

8 Comments:

Blogger Anna tassar in.. said...

Jepp pepparkorn är bra..sömnpiller..va..nä..men du den lilla blomman är nice..så spröd o fin..

4:28 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Nä inga pepparkorn. Whiskyn sover man gott på. Visst är blomman nice men akta dig för taggarna som göms under bladen.

4:31 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Så fin den är, den vita, visste inte att det fanns så många färger. Doktorn, bokmannen, säger att sprit ta bort gaser i magen.. I Rysland tog vi en lien på morgonen. Handtvätt är alltid ett säkert kort.

12:01 fm  
Blogger NinaH said...

Jag tror du har den rätta kuren mot viruset, Ingrid!;-)
Så vacker Kristi T är! Får du såna att blomma om?! Jag får det aldrig- med några inomhus-krukväxter... utom möjligen Amaryllisar! Inomhus- krukväxter är vanligtvis gröna hos mig- vare sig de är tänkta så eller ej!;-)

1:06 fm  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Å har du så många Törnekronor nu..ja den är lite spec man får passa sig för den biter gärna ifrån sig..hade förr den där lite oranga modellen på blomman men inte nu längre. Vad roligt att höra att du sluppit vinterräksjukan skönt ja har med j klarat mig peppar peppar säger jag för säkerhets skull...så många so fått eländet . Lite läskigt med offentliga platser i dessa tider man får passa sig att ta i vissa grejor. Hoppas du slipper regnandet idag Här är det grått och blött, Ha det så gott.

10:30 fm  
Blogger Eva Agnes said...

Hej Ingrid!
Jag tror också på whisky i sådana sammanhang. Heja på och hoppas du slipper hemskheterna.
Väldigt vackra Törnekronor. Visse inte att de fanns i så många färger. Min mor hade alltid en sådan. En röd.
Väldigt roligt att höra om Eva, Annas mamma. Hon har varit lärare, som jag.
Kul om hon kunde börja blogga så att jag kan få konakt med henne.
Jag glömmer aldrig att Anna släppte in mig i "mitt" gamla hem som jag inte besökt sedan flytten 1951.
Hälsa dem båda.
Stora kramar
Eva Agnes

10:47 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Bilden ljuger lite för växten har ljusgula blommor. En liten mot baciller i magen är bra ibland. Handtvätt o handsprit blir det alltid mycket av när man arbetar inom vården.

Nina! Tror också att det är rätta medicinen.
Just nu vilar den äldsta Kristi Törnekronan men jag blir mycket förvånad om den inte blommar när solen tittar fram på riktigt. De älskar att stå i solen.

Filifjonkan! Håller med om att Törnekronan är speciell. När bladen faller av så ser man hur taggig den är.
Skönt att Filifjonkan också klarat sig från vinterkräksjukan. Det kan räcka med att man tar i ett "smittat" handtag o så är man fast.

Eva Agnes! Min mormor hade flera röda Kristi Törnekrona så jag tror att de var de ursprungliga här i Sverige.
Visst är det kul med de kontakter som man får tack vare bloggandet! Borde kännt igen Anna från dina bilder från huset.

12:03 em  
Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid!

Åter en vacker blomma som du har, hur är det doftar denna? jag älskar blommor som har en fin doft.

Skön tisdag önskar jag dej
Irene

7:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home