Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

tisdag, januari 20, 2009

Ekeby Gård

Ja ni ser rätt! Det finns kor i Danderyd. Närmare bestämt på Ekeby Gård, Djursholm. Kommunens enda aktive bonde arrenderar Ekeby Gård som ligger alldeles intill Danderyds Gymnasium.
Gården har kor o tjuren nedan. De går ute året om. Betar av ängarna kring gården och håller därmed landskapet öppet.
Jag tror att alla danderydsbor är väldigt glada över det kommunala jordbruket.
Visst är tjuren maffig? Tror inte jag vill möta honom på en äng. Tur det var staket emellan oss. Vill du köpa en ko så bara hör av dig. De har några som är till salu.
Ekeby Gård satsar nu mycket på hästar. Sedan ett par år finns ett nybyggt ridhus på gården och även stallarna är utbyggda.
Vårt kommunalråd, Gunnar Oom, fick en ridtur i den fina manegen. Uppsittningen var väl något okonventionell. Både kommunalråd och häst klarade den lilla ridturen utan svårare psykiska men.:-)
Återkommer till hästdelen imorgon.

Etiketter: ,

4 Comments:

Blogger NinaH said...

Vad får inte ett kommunalråd stå ut med!;-)Även en ridhus-häst!;-)
Tur allt förlöpte väl!

10:18 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Men jösses det var ena riktiga bamsingar.Sådana har de härnere med och som du sa man vill väldigt gärna ha rejäla staket mellan sig och dem.
Och nej tack jag vill inte köpa en skrattar.. vet inte var jag skall ställa den... i sommar kan han vara på min baksida men nu när det är kallt så vill han väl in och det går inte han är lite svår att ha i knät med och klappa och gossa med så den får någon annan köpa..skrattar...

12:13 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Tittar in och önskar trevlig helg igen Veckorna går så fort så man hänger inte med knappast nu. Ha det så bra.

7:16 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Vilka vackra djur, trodde inte skulle hitta dem i din blogg...

10:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Home