Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

lördag, januari 31, 2009

Ekeby Gård, hästdelen

Ekeby Gård har anor från 17-talet. Gården ingick i Djursholmsgodset som arrendegård. Familjen Bergkvist som driver gården idag - Danderyds enda kvarvarande jordbruk - har arrenderat sedan 60-talet. Glädjande nog vill yngsta sonen ta över.
Förr var mjölkkor det viktigaste för gården. Några sådana finns inte längre men man får inte bygga om den gamla ladugården utan möjligheten att ha mjölkkor ska finnas kvar. Detta märks i den gamla delen av stallet där det finns en höränna i mitten.
Det nya stallet som har ett par år på nacken är mycket ljust och fint. Hästarna går i sina boxar och såg ut att ha det mycket bra. Alla hjälps åt.
Där finns alla moderniteter som en häst kan behöva. Vad sägs om ett solarium för hästar? En stor dusch fanns där också.
Det moderna ridhuset är mycket fint. Bergkvist har byggt det själva. Det måste vara underbart under kalla o regniga dagar att kunna rida i ett så fint ridhus.

8 Comments:

Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid!

Vad kul att du är igång igen :)

Roligt att läsa om din närmiljö.

Men du det kan väl inte vara ett solarium?

Ha det gott!

Irene

4:40 em  
Blogger Ingrid E said...

Irene! Det är skönt att vara i farten igen även om jag fortfarande håller mig inne.

Jodå! Det är ett solarium för hästar. Även de gillar värme o ljus.

5:22 em  
Blogger Anna tassar in.. said...

Mäktigt Ingrid..elegant och fint..så härligt att du finns med igen..så pass att jag utmanar dig..kom kom och var med..Kram från Anna

5:58 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Visst är det fint. Kul för hästägare o hästar att ha så här bra. Spännande måste genast till dig!

6:02 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

kanske ska man bli häst i sitt nästa liv

9:14 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Det verkar att vara helt OK att vara häst på Ekeby Gård.

11:42 em  
Blogger Eva Agnes said...

Hej Ingrid!
Ekeby gård är en helt underbar gård, verkar det som. Så fint att det finns ett lantbruk kvar i trakten.
Som svar på din fråga hos mig; Nej, jag vågar inte tända det ljuset. I så fall får jag nog ta bort bilden...:-)
Kramar Eva Agnes

11:35 fm  
Blogger Ingrid E said...

Eva Agnes! Förmodar att även du har minnen från Ekeby Gård. Idag kanske man ser mer av den eftersom den ligger brevid gymnasiet som inte fanns förr.
Har också ljus som jag inte vill tända för då försvinner det fina.

1:31 em  

Skicka en kommentar

<< Home