Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

onsdag, februari 27, 2008

Kaninholmen

Eva Agnes är uppvuxen i Danderyd. Hon har badat mycket i Edsviken och simmat till Kaninholmen. Det är en ö som tillhör Solna. Som synes är det en bra simsträcka. Numera är det nog ingen som simmar dit från danderydssidan eftersom det är ett mycket livligt båtliv i Edsviken. Även om här är begränsning till 5 knop.
Kaninholmen visar sin norrsida mot oss. På andra sidan skall det finnas sandstränder. På landbacken, solnasidan ligger bl a Ulriksdals Slott och Polishögskolan. Där var jag en gång på katastrofövning. Några deltagare fick gå iland på Kaninholmen och höll på att glömmas bort! På ön skall finnas en stuga för friluftslivet.
Kaninholmen ingår i Nationalstadsparken.
Hittade en rapport_vattenväxter med lite bilder o text på det mesta i Edsviken.

7 Comments:

Blogger Eva Agnes said...

Tack snälla Ingrid. Du är en pärla som lägger in Kaninholmen åt mig.
Kanske kan det intressera någon annan också.... man vet aldrig.
Det var en del båttrafik i min barndom också men jag kan tänka mig att det har utökats nu.
Vad jag minns fick v inte vara på Kaninholmen. Det var farligt eftersom det fanns något slags samndtagsliknande där. Att bada vid sanstränderna på andra sidan var dock en höjdare.
Kramar Eva Agnes

5:46 em  
Blogger Ingrid E said...

Eva Agnes! Kul med dina minnen. Idag är besök på Kaninholmen inte så populärt pga alla fåglar som ruvar där. Googlade Kaninholmen men blev tyvärr inte så mycket klokare.

5:51 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Kaninholm, låter kul.

8:01 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Förmodar att där är gott om kaniner. De kan vanligtvis ta sig över vintertid när isen ligger.

8:08 em  
Anonymous Anonym said...

Vilket fantastiskt område Du bor i. Rapporten om Edsviken var imponerande.
Annika

1:58 em  
Blogger Ingrid E said...

Annika! Kul att du hittade till rapporten! Visst är det ett fint område jag bor i. Härifrån flyttar jag inte i första taget.

8:15 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Efter att ha nyss besökt Kaninholmen kan jag berätta följande: Det finns inga kaniner där men däremot mycket stackmyror. Såg en råbock och fällda aspar av bäver. Många stora gamla tallar över 250år. Spår av grustäck. Ingen stuga finns. Däremot en stengrund för ett hus troligen 1700-tal. Samt en s.k geo-cache "skatt-gömma". Tyvärr en del skräp som jag samlade ihop. Och lämnade kvar då jag saknar båt. Be gärna någon med båt åka över och hämta de två påsarna. De ligger väl synliga vid två olika grillplatser.

6:41 em  

Skicka en kommentar

<< Home