Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

lördag, januari 26, 2008

Omplanterade pellisar, Pärlemorsmoln

En del av mina pelargonier, som jag sådde förra året, kom aldrig ner i källaren för vinterförvaring. De har klarat sig förvånadsvärt bra här uppe i lägenheten så nu har jag planterat om dem. Förhoppningsvis skall de nu växa på och blomma tidigt i år.
Min syster i Köpenhamn har de som hon fick av mig fortfarande ute på verandan! Spännande att se om de klarar hela vintern ute.

Såg vackert ljus på himlen igår men tänkte inte mer på det. Inte förrän jag läste DN och såg att detta är ett fenomen som kallas pärlemormoln. Det är ett fenomen som kan uppstå vid hård vind, ovanligt så här långt söder ut. Och inte fotograferade jag, börjar bli ringrostig!

4 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Godsöndagmorgon Ingrid.
Ja nu är spindeln väck och jag har slutat darra.. men så härligt det set med nyomplanterade pelargonieskott det är vårförberedelser verkligen De ser ut att vara så livskraftiga Så spännande med pärlemormoln tror inte jag sett dem va jag vet i alla fall läste din länk där o det intresanta saker,Vad gör du uppe så tidigt på söndagsmorgonen min vän hoppas du kan somna om så du får lite sovmorgon.

4:46 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Skönt att spindeln är borta och du återgått till det vanliga.
Visst ser pelargonierna livskraftiga ut, de har en härlig grön färg utom de två i den lilla krukan. Klarar de sig så är det bara kul.
Visst är det kul när man får lära något nytt som om pärlemormoln.
Jag är uppe för att jag inte kommit isäng än! Jag är nämligen nattarbetande på sjukhus. Snart är det dags för sista rundan och sedan får jag åka hem o sova gott hela dagen!

5:05 fm  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Grattis på födelsedagen!

5:43 em  
Blogger Ingrid E said...

Tack!

8:09 em  

Skicka en kommentar

<< Home