Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

lördag, januari 19, 2008

Okända

Dagens växter är färgglada vänner som saknar namn för mig. I morse var det ett fruktansvärt väder - alldeles svart ute även mitt på dagen - så jag bestämnde då att bloggen även idag skall ha färgglada bilder.
Växten ovan var vid våra solstolar vid Amadores beach. Tycker att bladen påminner lite om Jacobs Stege. Jag har dock en gul variant och den ser inte alls ut som denna.
Häftiga blad eller hur? Såg ingen blomma som kunde hjälpa till med identifieringen.

I en privat trädgård hittade jag denna. Iris?
Har ni namnförslag så blir jag tacksam om jag får dem!

6 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Nedresta ser ut som gladiolus, läcker, jag har nån bok, får försöka titta.

6:03 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Gladiolus? Kul om du hittar den.

11:16 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid håller med lite åt jakobs stege men också lite åt sibirisk nunneört den nedersta kan väl vara en kalla av något slag inbillar jag mig,Vackert är det i alla fall med denna färgprakt precis vad vi behöver nu. .en skön söndag önskar jag dig

11:50 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Tack för namnförslagen. Har googlat dem men på Kalla blev det mest om skidåkerskan Kalla.:-)
Det har varit en fin dag idag med sol och jag hann med en stavgångspromenad innan solen gick i moln.
Hoppas att din söndag också varit skön!

5:34 em  
Anonymous Anonym said...

jag har sett en sån gladiolus i verkligheten, har kort, nånstans...

12:18 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Hör av dig om du hittar fotot. Du har väl bara några tusen bilder att gå igenom...

1:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home