Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

torsdag, januari 17, 2008

Kristi Törnekrona

Kristi Törnekrona, Euphorbia milii, fanns det gott om och i alla dess färger.
Det är en krukväxt som jag hade i min ungdom i Haga, Göteborg. Jag fick dem av min mormor som hade många och de var med små röda blommor. Tyvärr så vattnade jag nog ihjäl dem. För de skall vattnas sparsamt och stå i sol. Nu är jag på jakt på nya Kristi Törnekrona, tycker att de har en intressant kombination med de söta blommorna och de taggiga grenarna.
Märkligast med bilden nedan är gräsmattan. Det fanns det inte så många i Puerto Rico.

Nu har jag varit i Danderyds Handelsträdgård. De hade vita Kristi Törnekrona. Tre st fick följa med mig för jag har tänkt ge bort två, en lite annorlunda gebortblomma. Fick dem till halva priset!

7 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Godmorgon Ingrid, Ja den blomman hade man hemma i många år den är speciell verkligen.
Men nu har jag den inte kvar kanske skulle man se om den finns i blomsteraffären. Tipset tackar man för vackra bilder en trevlig fredag till dig önskar jag.

7:58 fm  
Anonymous Anonym said...

Var det badväder förresten?

11:47 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Trevlig eftermiddag! Hoppas att din dag varit bra. Det behövs bilder med färg en så grå dag som denna. Nu skall jag till min lokala odlare för att se om de har Kristi Törnekrona.

Annebelle! Här har du en riktig badkruka men en gång lyckades jag doppa mig i Atlanten, vid Playa Amadores som är gjord av sand från Saudie Arabien. Tyckte det var skönt, ca 18-20 grader. Det var dock inte särskilt många som badade i havet.

4:13 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

gillar Kristi Törnekrona, vit är fin

11:20 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Det är en fin växt och jag är glad över att ha fått tag på den. Gillar röda blommor bäst.

11:48 em  
Anonymous Anonym said...

Jag har nyligen köpt en Kristi Törnekrona, en med rosa blommor, gillar den verkligen! En orginell växt :)

5:45 em  
Blogger Ingrid E said...

Melissa! Visst är det en härlig o originell växt. Akta dig för taggarna! Hoppas att du får ha den i många år o att den fortsätter blomma.

5:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home