Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

söndag, januari 13, 2008

Hemma igen, Roslin

Så är jag igång igen! Nu är jag åter hemma sedan ett par dagar. Förutom sedvanligt julfirande har jag hunnit med två veckor på Puerto Rico, Grand Canaria. Bloggen kommer de närmaste dagarna att handla mest om denna underbara resa. Ni må tro det var härligt att se solen, ljuset och alla vackra blommor. Varmt o skönt, lite svalare kvällstid. Skönt att vi nu går mot ljusare tider här hemma.
Idag, på utställningens sista dag kom jag äntligen iväg till Nationalmuseum och utställningen Alexander Roslin. Som vanligt var det en del småsaker som fick följa med hem bl a magnet och bok.
Det var massor med folk på utställningen, kö ut på gatan. Intressant med tanke på allt tjoande som har varit ang avgifter på museum. Det kanske är så enkelt att vi vill ha något speciellt att se för att gå på museum. Istället för att gnälla borde man kanske fundera på vad det är man erbjuder och hur detta kan göras intressant.
Det har varit en fin dag idag. Sol och plusgrader. Det börjar att märkas att det ljusnar.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Välkommen tillbaka! Resan låter...underbar...solen har varit högst frånvarande här hemma. Men i dag var det sol! Damen med slöjan älskade jag som barn, tycker fortfarande mycket om den och annat av Roslin.

6:08 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

oj, henne vet jag inte så mycket om, hoppas du har haft en bra semester.

6:12 em  
Blogger Ingrid E said...

Annebelle! Tack! Älskar också Damen med slöjan. Det fanns mycket fint att se på utställningen.

Hannele! Roslin är en man, född i Malmö 1718, verkade i Paris där han dog 1793. Du får läsa mer om honom nästa gång du besöker mig.
Underbar semester!

6:22 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid E och välkommen hem från värmen solbränd och fin då. Ser att du haft en härlig tid. Damen med slöjan är speciell mycket omtalad. Filifjonkan gillar den med. Gillar är fel ord ...tycker den är vacker känns mera rätt att skriva tror jag nog,
Hoppas allt är så bra med dig som det kan och som sagt välkommen tillbaks1

11:53 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Tack! Ja det är mysigt att se en solbränd Ingrid i spegeln.
Damen i slöjan är verkligen speciell, den har jag sett förut. Nu var det intressant att se alla hans porträtt bl a Gustav den tredje. Otroligt så skickligt han målade, bl a alla detaljer.

12:26 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

(du har fått en liten utmärkelse i min blogg :)

10:16 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Tusen tack!. Den gjorde mig jätteglad.

11:58 em  

Skicka en kommentar

<< Home