Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

måndag, september 27, 2010

Umeå Cellfängelse

Det ska erkännas att jag tillbringade mina nätter i Umeå i en cell på cellfängelset i centrala Umeå. Det stod klart 1861 och de sista fångarna flyttade ut 1981.
Cell nummer 4 var min. Inte stor men jag sov väldigt bra där.
Liksom Långholmen i Stockholm har det gamla fängelset gjorts om till hotell_o_vandrarhem. Rekommenderas. Här bor man bra och centralt i en liten cell.
Fängelsemiljön är bevarad, på andra sidan på fotot ovan, är prästens läspulpet kvar.
Där finns ett litet museum med bla denna ansiktsmask. Den bar fången då den vistades bland andra fångar för att de inte skulle bli bekanta med varandra o fortsätta umgås efter fängelsetiden.
Cellen var bekväm och helt ok för två nätter. Skulle inte vilja tillbringa flera år där dock.

3 Comments:

Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Men hu då har du sovit på fängelset! Ser smått ut känner av min klaustrofobi när jag ser dörren till din nr 4 den andas trångt åt mig. Väl att de släppte ut dig skratt,,,

4:45 em  
Blogger NinaH said...

Tihi. Har Umeå månne huvudstadskomplex= liknande saker & miljöer ordnas?;-)
Nå... De verkar ändå vara en intressant stad!
Men hu- vet inte om jag skulle våga sova i ett gammalt fängelse.... ?;-) Nå- kanske det kan bli mysiga hotell av det också!;-)

9:39 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Fängelserna drar :)

11:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home