Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

lördag, maj 26, 2007

Äntligen varmt

Äntligen är det varmt ute. Shorts på. Det lockar att vara ute och arbeta i trädgården.
En av mina favoritväxter är Jakobs Stege också känd som Blågull. På latin Polemonium.
Bilden ovan är en varigierad sort, dvs bladen har flera färger, heter Polemonium Caeruleum Variegate. Erkänner att jag börjat samla på olika Polemonium. Det är en tacksam växt som blommar länge. Den variegerade har roliga blad efter blomningen. Denna växt köpte jag för ett par år sedan på Forumträff i Botaniska Trädgården, Göteborg.
I förgrunden en fylld Tuvsippa.

5 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Varigierad ågull, häftigt, trivs den i huvudstaden?

11:59 em  
Anonymous Anonym said...

blågull, skrev jag väl..

12:00 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Det är många från Västkusten som trivs i huvudstaden, speciellt om det är utanför staden och ute i natursköna Danderyd.

11:19 fm  
Anonymous Anonym said...

Hmm men kallas inte den för Jakobs öga med? Har haft den men rådjuren morrr,,,, åt den hela tiden fick ge upp

3:32 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Jakobs Öga har jag ej hört förut. Läggs till listan :-)
Tack o lov, inga rådjur hittar upp till mig.

6:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home