Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, maj 25, 2007

Ekeby Gård

Härom dagen var jag med på en busstur i kommunen. Vi besökte bl a Danderyds enda kvarvarande levande jordbruk Ekeby Gård. Gården har bl a ett stall med ridhästar och har nu byggt ett ridhus på markerna. Det invigdes för ett par månader sedan. Det är tur att det finns folk som Danderyds bonde som har initiativkraft, utvecklar och moderniserar jordbruket och inte lägger ner som på så många andra ställen.
Som nyinflyttad i Danderyd i början på 80-talet cyklade jag omkring i kommunen. Jag trodde inte min näsa när jag kände doften av boskap, boskap som betar av och håller landskapet öppet. Underbart att det finns kvar år 2007 och förhoppningsvis länge än.
Nya manegen, Ekeby gård

4 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Dags för ridlektioner..

5:43 em  
Blogger Ingrid E said...

Tack du! Efter fotledsbrottet så håller jag mig på jorden. Även skogen är farlig.
I min glada ungdom red jag jättemycket, då var Göteborgs ridhus i Bö mitt andra hem.

6:30 em  
Anonymous Anonym said...

Oj då det trodde jag inte att det fanns i Danderyd men som sagt fallet är högt från en Pålle!

3:34 em  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan! Jo då, Danderyd är i mycket en grön idyll. Underbart så här års.

6:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home