Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

fredag, november 27, 2009

Julbasar i Svenska Kyrkan

Så mycket trevligt jag har hört om julbasaren i Svenska Kyrkan i Köpenhamn. Den som Drottning Ingrid brukade öppna. I år var jag där, på fredagen, dagen innan den stora invigningen då där brukar vara mer än fullt.
Det var verkligen en trevlig julmarknad. Många olika stånd fulla av de svenskaste julting. Några lotter tog jag o vann lite godis. Kom i julstämning faktiskt. Fint med alla ideella krafter som arbetar där, klädda i folkdräkter. Denna julmarknad rekommenderas varmt.
Min syster visade mig också den tavla som Carl Larsson har donerat till församlingen och med en hälsning från honom. Det är ingen idé att försöka stjäla tavlan för den är rejält förankrad i väggen.
Finns det något svenskare än Carl Larsson?

8 Comments:

Blogger Fru C said...

Har aldrig varit på denna julbasar men det verkar väldigt trevligt. Mycket trevligare än Tivoli med allt sitt krimskrams. Alltid trevligt att komma till Köpenhamn och snacke lite dansk!

10:09 em  
Blogger NinaH said...

Så trevligt du haft det i danska huvudstaden! Brukar också ta mig dit men hann inte i år... ser inte ut att hinna med annat än möjligen den lokala julmarkanden i byn i år! Men nog så trevlig den för Rädda Barnen-tanterna bakar & handarbetar fram så mycket gott & trevligt-allt värt att köpa! ;-) Man får se allt från den ljusa sidan ... när man nu inte....!;-)

12:49 fm  
Blogger Ingrid E said...

Fru C! Denna julmarknad var riktigt trevlig. Tänkte gå på Tivoli för att se alla fina figurer men det var allt för lång kö dit.

Nina! Kul att byta julmarknad ibland o inte alltid gå på samma. Har du varit i Svenska Kyrkans julbasar i Köpenhemn?

2:52 fm  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Visst är det kul att gå på julmarknader, sniffa alla dofter, vi har inte ens hunnit gå på Liseberg (maken var dar med företaget, marknaden stängd då).

Julpynt??? Vem har pratat om julpynt..

10:57 fm  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Nu så är jag tillbaka igen i bloggvärlden. Ser att du är på resande fot Se ju jättemysigt ut med julmarknad och Carl Larsson tavlan är ju härlig. Hon har rättviksdräkten på sig. Har den själv på vinden numera tyvärr den har krympt i storleken (hostar diskret)Bra tavlan är förankrad ordentligt Det stjäls ju nåt hemskt numera av sådana tavlor och andra alster av och liknande
En skön första advent önskar jag dig.

1:30 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Inne och kollar om du kommit hem men icke..gissar du handlar julklappar ha det så gott så ses vi

10:13 fm  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Morrn da nä ingen Ingrid idag heller... kollar i morrn med

10:40 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Visst är det kul med julmarknader. Blir ett besök imorgon.

Filifjonkan! Underbart att Filifjonkan är tillbaka igen! Ska bli bättre med bloggeno mina besök.

7:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home