Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

torsdag, september 03, 2009

Stockholmsparker

Efter Hagaparken hann vi se en del av Stockholms parker.
Vi började på andra sidan E4, i Haga begravningsplats. Där var de pampiga träd som Hannele sett från flygbussen o trott att det var Hagaparken. Kyrkogården är väl värt ett besök. Där ligger många kända begravda och det är grönt o vackert.
Vi fortsatte till Vasaparken. Ska erkänna att jag inte blev särskilt imponerad, där finns bla Astrid Lidgrens terrass Hoppas att den kommer att bli finare nästa sommar.
Mellan Vasaparken och Sabbatsbergs sjukhus ligger Sinnenas Trädgård. Jättefin. Anpassad för de som inte har så lätt att komma ut i trädgård.
Hässjan med hö blev min stora favorit.
Framme till vänster syns också de uppbyggda rabatterna som det är lätt att komma åt och arbeta med för de som sitter i rullstol eller går med rollator.
Sinnenas Trädgård rekommenderas!
Dagen avslutades i Humlegården. Hannele ville träffa Fredrika_Bremer. Humlegården tycker jag om för där finns mycket grönt och annat att titta på som deras lilla ekotempel.
Nere mot Stureplan står Linné himself. Rabatterna runt honom är nya för året och innehåller mycket intressant.
Humlegården ligger så centralt, en grön lunga att besöka.

6 Comments:

Blogger Anna tassar in.. said...

Hum hum i humlegården..ska jag sjunga lite Ingrid..

Hum hum från Humlegården
Det är så det är mellan blad och gräs
Hum hum från Humlegården
i skuggan under ett träd..

Men du så härliga parker..man blir ju glad..Stockholm har verkligen så mycket vackert..

5:27 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Tänker också på HUM hum från Humlegården! Härlig låt.
Visst har Stockholm fina parker. Tur att Hannele kom hit o visade mig.:-)

5:35 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Så mycket vi hann med!
De formklippta träden på Haga kyrkogård är maffiga. Kul att jag äntligen fått träffa Fredrika Bremer, hittade en av hennes böcker på loppis i Åre, vid Fröå gruva.

8:21 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Ja vi hann med massor! Kul att du hittade boken där, det kommer du att komma ihåg.

11:19 em  
Blogger NinaH said...

Härlig tur ni gjorde! Stockholm är fyllt av fröjder! Det har jag alltid sagt!;-)
Måste berätta att jag beställt ny kamera. Blev en röd "Canon Digital Ixus 100 is" för mig också! ;-) Hoppas du inte ser det som för härmigt?!;-) Men maken tyckte att jag skulle välja den för att ha en riktigt uppseendeväckande färg som gjorde/gör att jag inte kan missa den så jag lägger bort kameran igen!;-)

11:29 em  
Anonymous annebelle said...

Härligt att få lite sightseeing från parker och slott. Stockholm är...alldeles underbart!

8:46 em  

Skicka en kommentar

<< Home