Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

torsdag, mars 19, 2009

Anna Lindh - Väninnan

Vid Amadores blev jag lite mer svensk när jag upptäckte den här gatskylten.
I vår ungdom satt jag ett tag i samma styrelse som Anna Lindh, tror det var Ungdomsstyrelsen. Hon som ordförande, jag som ersättare. Inte för att vi lärde känna henne speciellt bra men jag tyckte hon var ovanligt trevlig för att vara en politisk motståndare och vi kom bra överens.
Anna Lindhs Aveny avslutades med en rondell i Amadores och där stod detta lilla stenmonument.
En hyllning till Anna Lindh om jag har fått texten rätt översatt.
Anna Lindh var för mig extra aktuell eftersom jag precis avslutat Väninnan av Eva Franchell som ljudbok, inför resan. En bok som jag uppskattade. Den är inte särskilt personlig, avslöjar inget om privatpersonen Anna Lindh. Boken handlar mycket om det politiska spelet och är Eva Franchells syn på den socialdemokratiska maktapparaten under Göran Perssons ledning. Är man intresserad av det politiska maktspelet så är boken mycket läsvärd. Dessutom en mycket bra påminnelse om de händelser som påverkat oss och politiken under 90- och 2000-talet.

Etiketter: ,

8 Comments:

Blogger Hannele på Hisingen said...

Otroligt att hon blir hyllad även där. Visst är många av motståndarna trevliga, man behöver inte tycka lika.

12:41 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid. Jaha det finns monument över henne där med Det är fint tycker jag. Är ju ingen vän av just det partiet som hon höll sig till men hon var en duktig person har man förstått rätt trevlig i sin framtoning Hemskt det som hände! Ja det räcker inte Förfärligt eftersom en hel familj fick det svårt.

1:39 em  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Lite rörande att upptäcka en gata till Annas minne. Motståndare som man tycker om kan det vara lite knepigt att debattera emot, oftast blir det det då bra o sakliga debatter.

Filifjonkan! Ja det var verkligen förfärligt det som hände. Det är politiker som Anna Lindh samhället behöver - även om hon har fel synpunkter.

2:22 em  
Anonymous Anonym said...

Jag förstår att det var rörande. Anna Lind var en mänsklig politiker, det är väl allihop förstås, men hon förmedlade det på ett speciellt sätt.
Lampan finns att köpa på hemslöjden i Uppsala, de flesta har den i rött men jag gillar den i gult. Boken har jag beställt och ska läsa. Just det politiska spelet är intressant.

4:45 em  
Blogger Ingrid E said...

Annebelle! gratulerar du har en trevlig lässtund framför dig. Det politiska spelet är mycket intressant och Franchell skriver mycket bra.
Ja Anna Lindh var en mänsklig o trevlig politiker som värnade om sitt liv.

4:55 em  
Blogger Anna tassar in.. said...

Men så fint då...det måste ha varit riktigt högtidligt att se det där..

5:14 em  
Blogger Ingrid E said...

Anna! Vet inte om högtidigt är rätta känslan men mycket intressant o fint att en svensk utrikesminister blir hyllad där.

5:25 em  
Blogger NinaH said...

Intressant följa dina reseberättelser!

12:43 fm  

Skicka en kommentar

<< Home