Min bilder
Namn:
Plats: Danderyd, Stockholms län, Sweden

lördag, mars 14, 2009

Bougainvillea

Jag älskar Bougainvillea. Det är kanske t o m min favoritväxt, speciellt på Gran Canaria. Där är den stor buske i alla de färger. Lyser verkligen upp det karga landskapet. Den finns överallt.
Det här är min favoritfärg. Inte lila, snarare vinröd. Så varm o mjuk färg.
Den röda är den vanligaste. Bougainvillea tål att tittas närmare på med sina tre vita blommor i mitten av de tre färgstarka bladen.
En tröst i snöeländet här hemma är att min granne skött om min Bougainvillea riktigt bra. Den har klarat sin första vinter hemma hos mig och välkomnade mig med årets första blomma.

8 Comments:

Blogger Resa med Herbert said...

Hej Ingrid!

Ja underbara blommor är Bougainvillea, dom lyser verkligen upp.

Det är jätteskönt att vila ögonen på dina vackra bilder, speciellt när jag gick in och tittade på dom i större storlek.

Är din Bougainvillea, ett skott ner från Kanarieöarna?

Här i Göteborg är det nästan bara snöhögarna, som är kvar från torsdagens snöväder och jag kan ana solen bakom molnen.

Skön helg önskar jag dej

Irene

1:27 em  
Blogger Ingrid E said...

Irenee! Tack för att du gillar mina bilder o informerar om att man kan klicka på dem och då få se dem i större format.
Min Bougainvillea är inköpt i Sverige. Vågar inte ta skott för det är lång resväg för dem.

Underbart att snöhögarna smälter bort, samma här. Förhoppningsvis kan vi snart se grönt.
Önskar dig en mysig helg!

4:17 em  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Det är så häftigt, kul att din ska också blomma.

11:57 em  
Blogger Anna tassar in.. said...

Oj..himmel här är ju du ju..med hela sommaren i kameran..härligt underbart..sommar det var väl precis det vi behövde både du o jag..kram på dig lilla blomman Ingrid..

6:31 em  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Hej Ingrid . Oh så vackra foton du lagt ut på denna älskade växt, Den är otrolig tycker jag som marktäckare eller träd eller buske.Vad roligt att du kan njuta hemma med av din egen Bra med duktiga granar.Ha det så bra idag

8:18 fm  
Blogger Ingrid E said...

Hannele! Instämmer Bougainvillea är häftig! Visst är det lämpligt att min också blommar nu.

Anna! Sommar! Mums! Än får vi vänta o förhoppningsvis njuta av en skön vår först.

Filifjonkan! Visste att du skulle gilla bilderna. En sådan underbar växt! Buske där, blygsammare rabatväxt/krukväxt här hemma. Goda grannar ska man värna om!

11:55 fm  
Blogger Filifjonkan 1 said...

Morrn igen bara in och tittar mer på den vackra blomman kan inte låta bli...curr

5:52 fm  
Blogger Ingrid E said...

Filifjonkan är alltid välkommen att titta in!

4:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home